hirdetés
hirdetés
2021. május. 16., vasárnap - Mózes, Botond.
hirdetés

Segíthet az étrend-kiegészítő

Ha kell még egy kis energia...

Egy ideális világban nem lenne szükség étrend-kiegészítők szedésére, ám nem élünk ideális világban. Vannak különösen stresszes, nehezebb időszakok az életünkben, amikor jól jön egy kis plusz segítség. Fontos azonban, hogy elsődlegesen egészséges életmóddal, kiegyensúlyozott táplálkozással, a stresszhelyzetek lehetőség szerinti kerülésével igyekezzünk biztosítani a szervezetünk számára szükséges energiát.

hirdetés

Ha megkérdeznénk az embereket, milyen világban szeretnének élni, akkor a válaszok között bizonyára előkelő helyen szerepelne a nyugodt élet, a kiegyensúlyozott étkezés és az elegendő pihenés. A világunk azonban sajnos messze van az ideálistól, nap mint nap helyt kell állnunk a családban és a munkahelyen, amire csak még plusz terhet raknak a mindennapos stresszhelyzetek, legyen az vizsgaidőszak, családi problémák vagy egyéb váratlan élethelyzetek. Logikusnak tűnik hát, hogy ezekben a periódusokban plusz segítséget keressünk a nehezebb napok áthidalására.

Mely hatóanyagok jöhetnek szóba?

Q10 koenzim

A Q10 az ubikinonok közé tartozó, vitaminszerű anyag, mely elsősorban a szervezet energia-háztartásáért felelős mitokondriumok működéséhez szükséges. Bár a Q10 koenzimet a fiatal szervezet maga is elő tudja állítani, az idősödő szervezet erre már nem képes, ezért kívülről történő bevitelre szorul. Kis túlzással a Q10-et az örök fiatalság elixírjeként is szokás emlegetni. Ha az örök fiatalságot nem is hozza el, fontos feladatot tölt be számos élettani folyamatban, a szervezet megfelelő energiaszintjének fenntartásában és oxigénigényének biztosításában, illetve az öregedési folyamatok lassításában.

A Q10-et legnagyobb mennyiségben bizonyos húsféleségek (vörös húsok, halak) tartalmazzák, de pótlásra lehet szüksége annak, aki egyáltalán nem vagy csak kis mennyiségben fogyaszt állati eredetű tápanyagokat.

Vitaminok

A vitaminok a különböző élettani folyamatokhoz kis mennyiségben szükséges vegyületek, melyeket a szervezet nem, vagy csak kis mennyiségben képes előállítani.

Például a C-vitamint és a D-vitamint szinte mindenki ismeri, ezekhez képest a B5-vitamin a kevésbé ismert vitaminok közé tartozik. A B5-vitamin vagy más néven pantoténsav a zsírok és szénhidrátok lebontásának segítésével szolgáltat energiát a szervezet számára, ezzel hozzájárulva például az izomszövet újjáépítéséhez. A B5-vitamint számos élelmiszer tartalmazza, így komoly hiánya ritka, de előfordulhat. B5-vitamin-hiányban egyebek mellett fáradtságérzet, apátia, depresszió, ingerlékenység, alvászavarok, izomgörcsök jelentkezhetnek.

Fotó: Pharma Tribune
Fotó: Pharma Tribune

A szervezet energiaszintjének fenntartásában fontos a B-vitamincsoport másik tagja, a B12- vitamin is, mely az idegszövet épségéért és a normális agyi funkciókért felelős. B12-vitamin tartós hiányában potenciálisan súlyosan, akár visszafordíthatatlanul károsodik a központi idegrendszer működése, melynek tüneteként depresszió, zavartság, memóriaproblémák és kimerültség léphet fel, súlyosabb esetekben neurológiai eltérések, például végtagi zsibbadás és érzéskiesés jelentkezhet. A kutatások szerint a tartós B12-vitamin-hiány összefüggésbe hozható mentális problémák – például pszichózis, mániás zavarok vagy demencia – kialakulásával is.

Króm

A króm a szervezet számára fontos nyomelem, melyet a szervezet maga nem képes előállítani, ezért azt kívülről kell bevinni. A króm lényeges szerepet játszik a vércukorszint stabilizálásában, egészen pontosan (az élelmiszerek tápanyag-összetételére és egészségi hatásaira vonatkozóan az Európai Unió országaiban érvényes állásfoglalás szerint): „A króm hozzájárul a normális vércukorszint fenntartásához.” Krómhiányos állapotban gyakoribb a vércukorszint megemelkedése, illetve a glükózfelhasználás és glükóztolerancia csökkenése. Bár nincs még teljes egyetértés a témában, de a króm feltehetőleg az inzulin hatékonyságának javítása révén hat kedvezően a vércukorszintre. Noha több kutatás szól a króm ilyen irányú jótékony hatása mellett, az American Diabates Association (ADA) egyelőre nem javasolja a króm rutinszerű pótlását cukorbetegek számára.

Néhány vizsgálatban a krómot is tartalmazó étrend-kiegészítők hatásosnak mutatkoztak a testzsír csökkentésében és az izomtömeg növelésében.

Taurin

Jóllehet a taurin többnyire csak energiaitalok összetevőjeként kerül szóba, a taurin valójában egy aminosav, mely legnagyobb mennyiségben az idegrendszerben található meg az emberi szervezetben, de sok taurin van jelen a szívben is. A taurin a szervezet energiagazdálkodásában tölt be fontos szerepet, különösen nagy stresszel, testi és szellemi igénybevétellel járó állapotokban. A taurin az inzulinhoz hasonló hatást fejt ki a cukorháztartásra, hiszen segíti a sejtek glükózfelvételét – bár hatékonysága elmarad az inzulinétól. Emellett a taurin részt vesz az izmok folyadékszintjének szabályozásában, illetve számos anyagcsere-folyamatban. A taurin egy sor élettani működést befolyásol a szervezetben, többek között bizonyos anyagcsere-folyamatokat és immunfunkciókat, a zsír- és koleszterinszintet, illetve az idegrendszer működését.

Van tehát hová nyúlni, ha gyorsan kell egy kis plusz energia a jó vizsgaeredményhez vagy a határidős munkák elvégzéséhez. De ne feledjük, hogy hosszabb távon az egészséges életmód, a rendszeres testmozgás, a kiegyensúlyozott táplálkozás és az elegendő mennyiségű és minőségű pihenés a megoldás.

Dr. Simonfalvi Ildikó
a szerző cikkei

(forrás: Pharma Tribune)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés