hirdetés
hirdetés
2021. június. 14., hétfő - Vazul.
hirdetés

A tévéreklámzajt részben a gyógyszergyártók generálják

Diktál a beteg, írja a doktor?

El kell érni, hogy ne abc-sorrendben sorakozzanak a gyógyszerek a polcokon, hanem kategóriák szerint. A kategóriamenedzsment bizonyítottan emeli a forgalmat, ha a vezető márkák a súlyuknak megfelelően láthatók egymás mellett. Ez segíti a beteg választását, áttekinthetővé teszi a választékot ­– nyilatkozta lapunknak Sipos Balázs, a Boehringer Ingelheim Consumer Health Care üzletágvezetője.

hirdetés

– Hogyan változtak a betegek igényei az utóbbi években, és hogyan tart ezzel lépést a gyógyszeripar?

– Sokkal felvilágosultabbak, tudatosabbak a betegek, a fogyasztók, mint akár egy évtizede. Tájékozódnak a reklámokból, az internet fejlődése adta információs lehetőségekből. Már ma is rendkívül gazdag gyógyszerkinccsel gazdálkodunk, és nap mint nap újabb szerek kerülnek forgalomba, ezért fontos a gyógyszerészek és az asszisztenek továbbképzése, hogy lépést tudjanak tartani a fejlődéssel. A Boehringer Ingelheim ezt mindig kiemelt feladatának tekintette: több mint tíz éven át tartottuk meg éves akkreditált pontszerző gyógyszerész-továbbképzésünket a MOSZ-szal együttműködve, a szakdolgozók képzéséhez pedig a GYSZE továbbképzés-sorozaton járultunk hozzá, kiegészítve a patikalátogatók által végzett gyógyszertári ismertetéseket.

A gyógyszerész magasan képzett egészségügyi szakember, ennek megfelelően kell expediálnia, szakmai tanácsot adnia, észrevennie a kölcsönhatás veszélyét, tájékoztatni adagolásról, szükség esetén orvoshoz küldeni a beteget. Hasznos elsajátítani azt is, hogyan lehet alkalmazkodni a beteg személyiség- és viselkedéstípusához, hiszen máshogy kell kommunikálni egy határozott, mint egy magába forduló beteggel.

– Milyen visszajelzéseket kaptak a képzésekről?

– A gyógyszerészek és asszisztensek pozitívan fogadják a képzést, fontosnak tartják, érzik a segítő szándékot. A Gyógyszertári Szakdolgozók Egyesületének addig megszokott képzése néhány éve megszűnt, egyelőre nem indult helyette ezzel egyenértékű forma. Próbálkoztunk online továbbképzéssel is, de azzal egyelőre sokkal kevesebb szakembert tudtunk elérni.

– Pedig az online továbbképzés gyorsabb, egyszerűbb lenne mindenkinek.

– Mi is így gondoltuk, de a célcsoportnak ez kevésbé tetszett. A találkozás társasági esemény, az online képzés nem elég szórakoztató. Fontos lehet az információ átvitelében a tréner személyes kisugárzása is. Az e-egészségügy terjedése ebben változást hozhat. Mindent interneten intézhetünk, az idősebbek is használják már az internetet, az okostelefonokat, mindenképpen ez lesz a jövő útja.

– Az utóbbi évtizedekben sok, korábban vényköteles gyógyszer vény nélkül is elérhetővé vált. Aggályok merültek fel azonban ezzel kapcsolatban, hogy a beteg nem kap megfelelő információt, mert nincs rá idő és megfelelő hely az esetlegesen szükséges intim beszélgetéshez.

– Mindez csak szándék és kommunikáció kérdése. Vannak példák olyan gyógyszertárakra, ahol helyet biztosítanak az intim és kényes kérdéseket kérdező betegnek, félre lehet őt hívni. Meg lehet teremteni az intimitás körülményeit, ha igazán szeretnénk. Ez fontos szempont, a tréningjeinken is igyekszünk fejleszteni az expediálóknak ezt a képességét.

– A gyógyszertár gazdasági egység is. Milyen egyszerű tanácsot tud adni a gazdaságosabb működéshez?

– Ma már nagyon nagy a fejlődés a képzésben, a gyógyszerészek sok gazdasági továbbképzést kaptak és kapnak. Mindennapi szinten kell foglalkozniuk gazdasági kérdésekkel, a megfelelő kommunikációs technikával és például a készítmények áttekinthető, forgalmat növelő láthatóságával is. El kell érni, hogy ne abc-rendben sorakozzanak a termékek a polcokon, hanem kategóriák szerint. A megfelelő kommunikáció és kategóriamenedzsment bizonyítottan emeli a forgalmat, ha a vezető márkák a súlyuknak megfelelően láthatók egymás mellett. Segíti a beteg választását, áttekinthetővé a választékot.

– Hogyan hatnak a tévéreklámok?

– A médiaköltésben a gyógyszeripar a vezető szektor, a gyógyszergyárak többet költenek, mint az élelmiszergyártók vagy a bankok. Több szektor kiadásai csökkentek az utóbbi években, a gyógyszergyártók növelték a költéseiket. Régen a tévéreklám megoldotta a forgalmazás problémáját, a patikákban érezhetően hatottak a gyógyszerek vásárlására a reklámok. Ez ma már nem így van. A tévé szükséges, különösen a széles célcsoportok eléréséhez, ebben a legköltséghatékonyabb. Szűkebb célcsoportra viszont kevésbé alkalmas. Ma már akkora a tévézaj – ezt részben a gyógyszeripar generálta –, hogy nehéz kitűnni, ráadásul a médiára fordított költségek és ezzel a verseny évről évre emelkedik. Ezért is növekszik az internetalapú kommunikáció jelentősége.

– Komoly konkurenciát jelentenek a „csodaszerek”.

– A vény nélküli gyógyszerek szigorú törzskönyvezésen mennek át, folyamatosan ellenőrzött a gyártásuk, a forgalmazásuk zárt disztribúciós rendszerben zajlik, kötelező a mellékhatások figyelése. A „csodaszerek” hatása nem bizonyított, nincs mellékhatás-figyelés, a kommunikációs eszközeik nem mindig transzparensek. Az MLM-hálózatok nem a tömegmédiában kommunikálnak, ami ellenőrizhető, és szabályszegés esetén bírságolható lenne, hanem legtöbbször személyes szóbeli kommunikáció zajlik, ezt nem lehet kontrollálni, nem követhető, nem ellenőrizhető. Pozitív fejlemény, hogy az EFSA-ajánlások már évek óta szabályozzák, hogy az étrend-kiegészítők esetén melyik összetevőről milyen egészségre vonatkozó állítás használható. Szintén üdvözlendő, hogy a MÉKISZ, a Gyógyszer-nagykereskedők Szövetsége, a Magyosz, a Magyar Gyógyszerész Kamara és a HENT által egyeztetés alatt áll az étrend-kiegészítők piaci önszabályozó együttműködése, amely, ha életbe lép, garantálja, hogy az ebbe bekapcsolódó gyógyszertárakba csak olyan étrend-kiegészítők kerülhessenek, amelyek összetételét és minőségét – egy definiált minőségtanúsítási eljárással – az együttműködésben részt vevő beszállítók garantálják. Ez az etikus gyártók és forgalmazók érdeke is, hiszen növeli a fogyasztók bizalmát a megfelelő minőségben előállított és forgalmazott készítményekkel kapcsolatban.

Dr. Lipták Judit
a szerző cikkei

(forrás: Pharma Tribune)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés