Fitten és üdén

Vitaminok & társaik a (munkahelyi) stressz ellen

Sokan panaszkodnak a gyógyszertárban arra, hogy nehezen ébrednek reggelente, és a nap során sem képesek a kívánt vagy korábban megszokott fordulatszámra felpörgetni az agyukat. Van megoldás?

hirdetés

Miközben bizonyos csoportokról – így az idősekről és a várandós nőkről – régóta tudott, hogy egyes vitaminokból és nyomelemekből gyakran fordul elő a körükben hiányállapot, kevésbé ismert az, hogy életerős, aktívan dolgozó fiatal emberektől sem áll távol a vitaminhiány.

Kik tartoznak a rizikócsoportba?

1. A vitamin- és nyomelemhiányos, „lifestyle” kategóriába tartoznak azok a felnőttek, akik jelentős munkahelyi terhelésnek és ebből fakadó stressznek vannak kitéve; akiknél a munkahely és a család egyaránt elvárásokat támaszt, és akiknél a legkevesebb mindig az időből van. A vitamin- és nyomelemhiány esetükben – részben – a nem megfelelő stresszkezelési módszereknek, a dohányzásnak, a mértéktelen kávézásnak, a rendszertelen táplálkozásnak, az alkoholfogyasztásnak tudható be.

2. Azok a fiatal felnőttek, elsősorban nők, akik rohanó életmódjukkal, feszített mindennapi tempójukkal együtt járó módon sok esetben hiányosan, egyoldalúan táplálkoznak.

3. A nem kellőképpen változatosan táplálkozók és a divatdiétáknak hódolók szervezete is hiányt szenvedhet bizonyos vitaminokból, nyomelemekből, ásványi anyagokból (1).

Az Egyesült Királyságban a 19–64 éves felnőttek körében végzett széleskörű felmérés alapján az aktív korúak, különösen a nők, számos vitaminból, nyomelemből és ásványi anyagból nem jutnak hozzá az RDA-érték szerinti bevitelhez. Különösen gyakori a B-vitaminok, a magnézium és a cink hiánya. A férfiak mintegy felénél, illetve a nők háromnegyedénél jellemző a kívántnál alacsonyabb napi magnéziumbevitel (1, 2).

Mikrotápanyag

Az RDA-értéknél alacsonyabb bevitel jellemző

Férfiak (%)

Nők (%)

B1-vitamin (tiamin)

12

13

B2-vitamin (riboflavin)

20

28

B6-vitamin (piridoxin)

6

10

B9-vitamin (folsav)

11

30

Magnézium

50

74

Cink

43

45

Táblázat: A 19–64 éves felnőttek mikrotápanyagok bevitelére vonatkozó adatai (1, 2) alapján

A vitamin- és nyomelemhiányos állapot kezelése lényeges, ugyanis a mikrotápanyagok enyhe hiányállapotai is – a fertőzésekkel szembeni fogékonyság növekedésén túl – általános fáradtsághoz és a jó közérzet hiányához vezetnek. Továbbá, vitamin- és nyomelemhiányos állapotban a memória és a koncentrálóképesség romlása tapasztalható, gyakoribbá válnak a hangulati mélypontok, nő a depresszió előfordulási gyakorisága (1).

A megemelkedett homociszteinszinttel együtt járó alacsony B-vitamin-szinteknél romlanak a kognitív funkciók; a folsav és a B12-vitamin csökkent szintjeit a depresszív hangulat és a depresszió gyakoriságának a növekedésével hozták összefüggésbe. A C-vitamin hiánya az aszkorbinsav antioxidáns hatásának „kiesése” miatt ronthatja a kognitív funkciókat. Az utóbbi években sokat hallani a D-vitamin-hiánnyal kapcsolatba hozható hangulati zavarokról. Az ásványi anyagok és nyomelemek közül a cink, a magnézium és a kalcium – az ingerületátvitelben játszott szerepüknél fogva – központi fontosságú az egészséges kognitív működéshez és a közérzet javításához (2. táblázat) (1, 3).

Egyre több multivitamin- és nyomelemkészítményben fordulnak elő – mikrocirkulációt fokozó és egyéb élettani hatásokkal rendelkező – növényi kivonatok (pl. Ginkgo biloba, Panax ginseng). Tény, hogy a drogok a készítményekben gyakran csak szubterápiás dózisokban vannak jelen, mégis szerepet játszhatnak a stressz és a feszültség oldásában (3).

Vitaminok

Nyomelemek

Ásványi anyagok

Növényi kivonatok

  • B-vitaminok (B1, B2, B6, B9, B12)
  • C-vitamin
  • D-vitamin
  • Cink
  • Kalcium
  • Magnézium
  • Ginkgo biloba
  • Panax ginseng
     

Táblázat: Vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok és növényi kivonatok, amiknek a kognitív funkciók és a közérzet javításában szerepük lehet (1, 3)

B-vitaminok és a (munkahelyi) stressz

Több tanulmány a B-vitamin-bevitel stresszoldó hatásáról számol be, és az eredmények megbízhatóságát megerősíti az a 2013-ban publikált metaanalízis, ami alapján a multivitamin- és ásványianyag-bevitel, különösen magas B-vitamin-dózisok esetén, jótékony hatású az észlelt stressz, a hangulat, valamint a közérzet tekintetében (4). Egy 300 fős vizsgálat alapján a B-vitaminok kombinációjával történő négyhetes szupplementáció csökkenti a stresszt (4). A B-vitaminoknak a munkahelyi stressz kezelésében játszott szerepét is tanulmányozták az ún. „Occupational Stress Inventory” módszerrel; amely során bizonyították a három hónapig tartó nagy dózisú B-vitamin-bevitel stresszt enyhítő hatását (4).

Multivitaminok, nyomelemek és a (munkahelyi) stressz

Egy 80 férfi bevonásával végzett vizsgálat a négyhetes multivitamin-alkalmazás – „észlelt stressz kérdőív” (Perceived Stress Scale, PSS) alapján meghatározott – pozitív hatásaira mutat rá. A mikrotápanyag-pótlás után a férfiak kevésbé érezték magukat fáradtnak, és a koncentrálóképességük növekedéséről számoltak be (5).

2012-ben végezték azt a dupla-vak elrendezésű, placebokontrollált kvalitatív vizsgálatot, aminek keretében elsőként dokumentálták a multivitamin-alkalmazás közérzetre kifejtett szubjektív hatásait. 20 és 50 év közötti egészséges felnőtteknél biostatisztikai módszerekkel értékelték a tizenhat hetes, napi egyszeri multivitamin-szupplementáció hatását (3). A multivitamin készítményt szedők csoportjában – a placebóval összevetve – szignifikánsan többen számoltak be a hangulatuk, közérzetük javulásáról, stresszszintjük csökkenéséről, és arról, hogy energikusabbá, szellemileg frissebbé váltak. A kedvező hatások a nők körében kifejezettebbek voltak. Továbbá, ugyan nem szignifikáns módon, de nőtt az alvásminőség javulásáról beszámolók aránya a multivitamint kapók csoportjában. Megjegyzendő, hogy negatív hatásokat nem tapasztaltak a multivitamint szedők (3).

Milyen gyorsan változhatnak a vitamin- és nyomelemszintek a szervezetben?

Egy kettős-vak elrendezésű vizsgálat kimutatta azt, hogy egy 8 hétig tartó diétával a tiamin (B1), a riboflavin (B2), a piridoxin (B6) és a C-vitamin együttes hiányállapota idézhető elő. A diéta megkezdését követően 3–6 hét elteltével már csökkent vitaminszinteket mértek a vérben, illetve az említett vitaminok vizelettel való kiválasztásának a mértéke is csökkent. Bár semmilyen specifikus, vitaminhiányra utaló jelet nem tapasztaltak, a B1-, B2-, B6- és C-vitaminok kombinált hiánya csökkent fizikai teljesítőképességgel járt együtt (6). Néhány vizsgálat rámutat arra, hogy az említett vitaminokon túl, a magnéziumszupplementáció fizikai teljesítőképesség javításában betöltött feladata is lényeges (2. táblázat).

Miközben a vitaminoknak, nyomelemeknek és ásványi anyagoknak a szellemi és a fizikai teljesítőképesség javításában, megőrzésében játszott szerepe körvonalazódni látszik, egyre nyilvánvalóbb az is, hogy a fokozott mentális és/vagy fizikai megterhelés kimeríti a szervezet vitamin- és nyomelemtartalékait. Azaz, a munkahelyi stressz mint extrém megterhelés, megfelelő mikrotápanyag bevitel/pótlás hiányában stresszhez vezethet, ami fáradékonyságban, a koncentrálóképesség romlásában nyilvánul meg (5).

Ha multivitamin- & nyomelemkészítményt ajánlunk (munkahelyi) stressztől gyötört aktív korúaknak, tudni kell, hogy a mikrotápanyagok hiányállapotának a megszüntetése időigényes folyamat. A vitaminhiány kifejlődéséhez – mint az a fenn idézett vizsgálatból (6) is kiderül – néhány hétre van szükség, és hasonlóképpen, a hiányállapot megszüntetése is többhetes folyamat. Bár minden egyes vitamin tekintetében nem állnak rendelkezésre experimentális adatok, a B6-vitaminnál például mintegy hathetes pótlással érhető el a kívánt piridoxinszint. Annak érdekében, hogy a mikrotápanyag-pótlás érzékelhető javulást hozhasson a közérzetben is, legalább 40 napig tartó multivitamin- és nyomelem-szupplementációt javasolnak a szakemberek, ezt célszerű szem előtt tartani expediálás során is (1).

Tehát a mikrotápanyagok bevitele különösen lényeges az aktív korúaknál. Azoknál, akik hosszan tartó fáradékonyságra, kimerültségre, munkahelyi stresszre, a teljesítőképesség csökkenésére panaszkodnak, és a háttérben meghúzódó betegségek kizárhatók, ajánlhatók az energia-metabolizmusban szerepet játszó mikrotápanyagok. A kiegyensúlyozott mikrotápanyag-bevitel és – ahogy számos közlemény is kiemeli – az egészséges életmód kombinációja javíthatja a közérzetet. Kiemelten kell ügyelni a B-vitaminok, a magnézium, a kalcium, a vas és a cink bevitelére; mivel ezek az energiatermelő folyamatokban, a hemoglobin szintézisében, az idegrendszer működésében és az immunfunkció épségének a megőrzésében igazoltan fontos szerepet töltenek be.

Irodalom:

(1) Huskisson E, Maggini S, Ruf M. The role of vitamins and minerals in energy metabolism and well-being. J Int Med Res 2007;35:277–89.

(2) Food Standards Agency: The National Diet and Nutrition Survey: Adults Aged 19 to 64 Years, Vol 3. London: The Stationery Office; 2003.

(3) Sarris J, Cox KHM, Camfield D et al. Participant experiences from chronic administration of a multivitamin versus placebo on subjective health and wellbeing: a double-blind qualitative analysis of a randomised controlled trial. Nutr J 2012; 11:110.

(4) Camfield DA, Wetherell MA, Scholey AB et al. The effects of multivitamin supplementation on diurnal cortisol secretion and perceived stress. Nutrients 2013;5:4429–50.

(5) Carroll D, Ring C, Suter M, Willemsen G. The effects of an oral multivitamin combination with calcium, magnesium, and zinc on psychological well-being in healthy young male volunteers: a double-blind placebo-controlled trial. Psychopharmacology 2000;150:220–5.

(6) van der Beek EJ, van Dokkum W, Schrijver J et al. Thiamin, riboflavin, and vitamins B6 and C: impact of combined restricted intake on functional performance in man. Am J Clin Nutr 1988;48:1451–62.

Dr. Budai Lívia PhD, szakgyógyszerész, egyetemi adjunktus, SE Gyógyszerészeti Intézet
a szerző cikkei

(forrás: Pharma Tribune)
hirdetés
Olvasói vélemény: 10,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Ajánlott

Miért vágyik a gyógyszerész szakma valós adatokra?

A modern gyógyszereknek a piacvezető státusz eléréséhez képesnek kell lenniük arra, hogy nagyrészt helyettesítsék a rendelkezésre álló kezeléseket a jobb hatékonyságuk, biztonságosságuk vagy kényelmük miatt. (x)

 

Foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés miatt indult eljárás, miután egy miskolci gyógyszerész kúpkészítés közben valószínűleg felcserélt két hatóanyagot.

Az EMA forgalomba hozatali engedélyét követően már a hazai gyógyszertárakban is elérhető a fertőző a meningococcus B ellen a magas kockázatnak kitett, 10 éves és annál idősebbeknek védettséget nyújtó védőoltás.

A gyógyszerek expediálása során nemcsak a szakmai szempontok szerinti ellenőrzés a fontos, hanem a jogszabályi rendelkezések betartása is. Ez a kettő együtt pedig sokszor nehéz helyzetbe hozza a tára mögött álló szakembereket.