hirdetés
hirdetés

A hiteles és hasznos információkért

Indul az Alma Gyógyszertárak diabéteszprogramja

Júliusban diabéteszprogramot indított a Hungaropharma leányvállalataként ismert Patika Management Kft. annak érdekében, hogy a betegeket az orvosokkal szoros együttműködésben hiteles és hasznos információkkal láthassák el. Az Alma Gyógyszertárakat franchise rendszerben működtető cég ügyvezető igazgatójával, dr. Lázár Szabolccsal beszélgettünk.

hirdetés

Az utóbbi időszakban egyre többször hallani a gyógyszerészi kompetenciák szélesedéséről. Számos témában működik már gyógyszerészi gondozás, s önök most egy speciális diabéteszprogramot is indítottak az Alma Gyógyszertárakban. Miért a cukorbetegséget választották?

A diabétesz civilizációs betegség, a XXI. század egyik legnagyobb kihívást jelentő népegészségügyi problémája. Olyan betegségről van szó, amely nem kezelhető sikeresen önmagában néhány tabletta bevételével. Tudjuk, hogy viszonylag egyszerű terápiák esetén sem árt a betegedukáció, e betegségben az oktatásnak, a páciens támogatásának azonban még nagyobb a jelentősége, mert a beteg sokszor tünetmentes, nem érzi, hogy gyógyszert kellene szednie, illetve el kell neki magyarázni, mikor, miért, minek kell történnie ahhoz, hogy sikeres lehessen a terápia. Mindehhez szakemberek kellenek, s mi úgy látjuk, hogy az a kapacitás, amire a cukorbetegek korszerű ellátásához és menedzseléséhez szükség van, inkább csökkent az utóbbi időben.

Mennyire súlyos a helyzet?

A kétezres évek elejéhez képest tapasztalataink szerint jó 90 százalékkal nőtt az egészségügy látóterébe kerülő cukorbetegek száma. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a kapacitások mellett elrohant ez a problémakör, s mi úgy gondoljuk, megtaláltuk ebben az Alma Gyógyszertárak helyét. Fontos kiemelni, hogy komplex megközelítést igénylő betegségről van szó. Ahhoz, hogy egy beteg optimálisan tudja kezelni a saját cukorbetegségét vagy prediabéteszes állapotát, ahhoz nagyon sok információra és találkozóra van szükség. És épp ez az, amit az orvosi ellátás túlterheltsége miatt a rendszer ma nem képes olyan minőségben megoldani, ahogyan azt mindannyian szeretnénk. A gyógyszertáraknak e helyzetben kitüntetett szerepük van, sokat segíthetnek az orvosoknak, ki tudják egészíteni az ő tevékenységüket, amivel mindenki csak jól jár.

Hány gyógyszertár tartozik az önök franchise rendszerébe, s ezek közül mennyien végzik ezt a munkát?

Az országban jelenleg 200 Alma Gyógyszertár van, országos hálózatról beszélünk tehát, és néhány kivétellel az összes gyógyszertár részt vesz a programban. A magas részvételi arány is alátámasztja, hogy olyan valós igényről beszélünk, amit szakembereink is tapasztalnak a gyógyszertárakban a napi tevékenység során és fontosnak tartják a gyógyszertári szerepvállalást.

Ahogy annak idején Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár, majd a gyógyszerészi kamara is többször elmondta: a gyógyszertár nem egyszerű árusítópont, hanem olyan népegészségügyi találkozóhely, ahol kiteljesedhet a gyógyszerészek szerepe az ellátásban, a népegészségügyi mozgósításban.

Így van. Ha megkérdezünk arról egy beteget, hogy mi a feladata, a jogosultsága egy gyógyszertárnak, azt fogja mondani, hogy egyrészt ott tudja kiváltani a vényköteles termékeket, másrészt ott vannak azok a szakemberek, akik tudnak neki segíteni a bajában, el tudják látni őt megfelelő információval. Segítenek választani például a gyógyszertárban árult OTC-szerek vagy más gyógyászati termékek közül. Tanácsot adhatnak.  Mi küldetésünknek tekintjük, hogy az Alma Gyógyszertárban dolgozó kollégáinkra szakértő tanácsadóként tekintsenek a betegek. Az Alma Diabétesz Program megtestesíti mindezt, egy komplex megközelítés, mellyel más dimenzióba szeretnénk helyezni a szerepünket.

Pontosan mi történik ennek a programnak a keretében? Akiket már kiszűrtek, gondoznak, azok fognak a gyógyszertárakban jelentkezni?

A betegek edukációja lényegében csak a személyes kommunikációra hagyatkozik, s főként az orvosnál zajlik. Helyénvaló, hogy a terápiát az orvos rendeli, a kezelést ő határozza meg, de a már említett problémák miatt ezeknek a találkozásoknak az időtartama és egy betegre jutó mennyisége is csökkent. Az Alma Gyógyszertárak diabéteszprogramjának három dimenziója van, ami a betegek edukációját és a betegségmenedzsmentet hatékonyan támogatja: a személyes tanácsadás, a passzív kommunikációs eszközök és a korai felismerést támogató szűrő kampányok.

A három elem közül melyiket tartja a legfontosabbnak?

Nehéz eldönteni, hogy egy korai állapotban felismert prediabéteszes anyagcserezavar felismerése a fontosabb vagy egy diabéteszes beteg betegségértésének javítása. A diabétesz az egyetlen a népbetegségek közül, ami korai felismerés esetén visszafordítható, ezért a korai felismerés szó szerint gyógyulást jelenthet, a betegségértés ugyanakkor a szövődmények elkerülését hordozza magában. A legjobb, ha mindkettőre hangsúlyt fektetünk. A programnak én egy másik aspektusát emelném ki, amiről úgy gondoljuk, hogy igazi nóvum, és nemcsak itthon, hanem nemzetközi viszonylatban is. Ez az Alma Gyógyszertárakban elérhető modern infokommunikáción alapuló edukációs programunk és a Diabox, vagyis a passzív kommunikációt támogató eszköztárunk.

Miért fontos az infokommunikáció használata?

A XXI. században megváltoztatta a világot az infokommunikációs robbanás, s ez a fajta információáramlás átalakította az életünket. Fel kell fedeznünk, használnunk kell a passzív információkiáramoltatást, tehát az infokommunikáció eszköztárát is, hiszen ezekkel a betegekhez sok olyan hasznos információt tudunk eljuttatni, amelyekre egyébként a személyes találkozások során nincs kapacitás. Olyan világot élünk, amikor a személyes erőforrások kapacitáshiányát technikai erőforrásokkal helyettesítik vagy egészítik ki az élet minden területén, ezt kell alkalmazni az egészségügyi kommunikációban is, ha a növekvő információigényeket ki szeretnénk elégíteni. A betegek részéről nagy igény van erre, tudjuk, tapasztaljuk is, hiszen ha fölmegyünk az internetre és rákeresünk az egészségügyi problémákra, javaslatokra, azt találjuk, hogy a diabétesszel, az elhízással, az életmóddal kapcsolatos keresések a leggyakoribbak.

De azt is tudjuk, hogy az internetnek árnyoldalai is vannak, rengeteg a fals egészségügyi információ.

Így van, mindannyian tapasztaljuk, hogy a piaci szereplők, akik az információkat szolgáltatják, nem feltétlenül hitelesek, szakmailag relevánsak. Ömlesztve adják a tudnivalókat – nemegyszer szakmaiatlanul. Éppen ezért gondoljuk azt: a szakmának az a dolga, hogy ezzel a nyomással szemben lehetőséget biztosítson a szakmailag hiteles információkra – minőségben és mennyiségben egyaránt. Az Alma Gyógyszertáraknak rendelkezésükre áll egy modern információs és telekommunikációs technológián alapuló rendszer, amivel edukációs programot tudunk a betegekhez eljuttatni az általuk preferált, tehát személyre szabható formában. A legfontosabb üzeneteket, információkat megkaphatják elektronikusan a postafiókjukba, SMS-ben a telefonjukra, sőt, az idősebb korosztálynak azt is biztosítjuk, hogy telefonhívások formájában tájékoztatjuk őket a legfontosabb tudnivalókról. Egy-egy személyre szabott programunk fél évig tart. Minden alkalommal valamely nagyon fontos témát dolgozunk fel és hetente egyszer elérjük a betegeket.

Hogyan kell ezt a gyakorlatban elképzelnünk? Bemegy a beteg a gyógyszertárba, kiváltja az aktuális gyógyszert...

… és akkor a gyógyszerészünk felajánlja neki, hogy egyrészt vegyen részt az edukációs programban, és biztosít számára egy Diabox nevű csomagot. Az Alma Diaboxban nyomtatott formában adjuk át számára a legfontosabb, cukorbetegséggel kapcsolatos információkat, így a beteg már ott helyben hozzájut a legszükségesebb, hiteles, strukturált formájú információkhoz.  Az edukációs anyagokat orvosok és gyógyszerészek állították össze a legfontosabb tudnivalókról, melyeket kézzelfogható módon tartalmaz a doboz, ugyanakkor az infokommunikációs eszközökkel is eljuttatjuk hozzájuk, tehát lefedjük a modern információforrásokat és a hagyományos nyomtatványokat preferáló betegeket is. 

Említette a személyes tanácsadást, önök képezik is erre a gyógyszerészeket?

Azt gondolom, a személyes tanácsadás alapja a tudás, ezért minden egyes gyógyszertárunk expediálóinak képzésen kell részt venniük. A képzést a Magyar Gyógyszerésztudományi Társasággal és a Magyar Diabetológiai Társasággal közösen szerveztük. A program júliusban elindult a betegek felé: szeretnénk, ha köztudottá válna a körükben, hogy nálunk, az Alma Gyógyszertárakban hiteles, hasznos információkhoz juthatnak a betegségükkel kapcsolatban, legyen szó személyes tanácsadásról vagy az információs csomagjainkról.

Felvették a kapcsolatot az orvosokkal, hogy ők is ajánlják betegeiknek ezt a lehetőséget?

Igyekszünk a szakmaspecifikus médiumokban kommunikálni a tevékenységünket. A Magyar Diabetes Társaság támogatja a programot, amelyre úgy tekintünk, hogy az szimbiózisban van az egészségügyi rendszer tevékenységével, az orvosok munkáját kiegészíti, megkönnyíti. Mindez egyfajta pluszt ad ahhoz, amit az orvosi rendszer biztosítani tud. Szeretnénk, ha így tekintenének ránk orvosszakmai szemmel.  

Távlatilag gondolnak-e arra, hogy esetleg más gyógyszertárakba is eljuttatják a programot?

Ahhoz, hogy országos szinten hatékonyan működjön a program, a képzéseket, az infokommunikációs eszközök használatát, a szűrőkampányokat egységesen kell megvalósítani. Véleményem szerint ez egy rendszerben, egy csoporton belül lehetséges. Fontos, hogy a betegek jól azonosíthassák, hol lehet ezekhez az információkhoz hozzájutni. Ezért találtuk ki az Alma Diabétesz Pont megnevezést is, amit a programban részt vevő Alma Gyógyszertárakban meg is jelenítünk.

A program segítségével – mintegy melléktermékként – hatalmas adatbázis képződik majd, amiből komoly kutatások is végezhetők. Felhasználják majd a Big Data-ban rejlő lehetőségeket?

Igen, a programunk jól dokumentált, úgy építettük fel, hogy a kommunikációnk hatékonysága visszamérhető legyen. Ez a tervünk, hiszen egyrészt szeretnénk megmutatni a diabetológiai lábnyomunkat azoknak a szakmai szervezeteknek és gyártóknak, akik már most, induláskor partnerként velünk tartottak, másrészt szeretnénk bebizonyítani a szélesebb egészségügyi szférának, hogy gyógyszertári szinten is lehet hatékony edukációt végezni, ha megfelelő témakört, modern eszközrendszerrel, hatékony kommunikációval társítunk egy arra alkalmas egységes hálózatban.

(forrás: PharmaOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés