hirdetés
hirdetés

Hálózatban könnyebb

A gyógyszertárak tömörülésének hátterében részben a költséghatékonyabb működés és a közös marketingstratégia áll – mondta a Világgazdaságnak Zlinszky János, a Hálózatban Működő Gyógyszertárak Szövetségének alelnöke.

hirdetés

A gyógyszertárak mekkora része csatlakozott már valamilyen hálózathoz?

Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet legfrissebb, szeptember eleji adatai szerint 2304 közforgalmú gyógyszertár működik Magyarországon, ezeknek mintegy 80-90 százaléka köthető valamilyen hálózathoz. A legnagyobbak, hogy csak néhány példát említsek: az Alma, a Gyöngy, a Benu és a Szimpatika hálózatok. A két legnagyobb marketingtársulás több száz, a franchise és beszerzési társulások – amelyekből több is van – egyenként száz-kétszáz gyógyszertárral működnek. A gyógyszer-gazdaságossági törvényben előírtak szerint a gyógyszertárak nagyobb tulajdonrészének gyógyszerészi kézben kell lennie. Tehát a gyógyszertárak többségi tulajdona magyar gyógyszerészeké. Mellettük kisebbségi tulajdonosként jelen lehetnek Magyarországon bejegyzett cégek.

Mit jelent a patikák működésében, ha egy lánchoz csatlakoznak?

Megkönnyíti a gyógyszertárak finanszírozását, segíti a patikákat információhoz jutni, és gazdaságilag stabilizálja az önállóan esetleg működésképtelen gyógyszertárakat. A csatlakozás egyúttal hozzájárul a gyógyszerészek adminisztrációs terheinek csökkentéséhez, így több idejük jut arra, hogy foglalkozzanak a betegekkel. A hálózatok logisztikai, gazdasági segítséget nyújtanak a gyógyszerészeknek, de a szakmai kérdésekbe nem szólhatnak és nem is szólnak bele. A hálózatosodás leginkább a városi patikákra jellemző, de előfordul, hogy kis vidéki gyógyszertárak is tagjai hálózatoknak.

A költséghatékonyság a legfőbb vonzerő?

A hálózathoz csatlakozó gyógyszertárak száma nő, bár a tendencia egyre lassul. Úgy gondolom, a még nem csatlakozott patikák egy része a közeljövőben belép valamelyik rendszerbe. Az egy tulajdonos kezében lévő gyógyszertárak száma legfeljebb négy lehet a törvény alapján, tehát bővülésre ezen a területen nem számítunk. A franchise hálózatokhoz, valamint a marketing-, beszerzési és egyéb társulásokhoz való csatlakozásra viszont továbbra is van lehetőség. Véleményünk szerint a gyógyszertárak működési költségeinek emelkedésével egyre több gyógyszertár választja az együttműködés valamilyen formáját. Ha már egy gyógyszertár megtapasztalta a hálózatok által kínált előnyt, akkor a magasabb szintű együttműködést nyújtó hálózat irányába lép tovább.

A teljes interjút a Világgazdaság közli.

(forrás: Világgazdaság)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés