hirdetés
hirdetés
2021. október. 17., vasárnap - Hedvig.
hirdetés

"A gyógyszer nem olyan áru, amit csak úgy akciózni lehet"

Ősszel a tervek szerint ismét megújítják a kormány és a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) közötti stratégiai megállapodást – mondja a Növekedés.hu-nak adott interjúban Hankó Zoltán, a kamara elnöke.

(...) Azt látni, hogy az ilyen gyógyszerek ára között időnként jelentős különbség van az egyes gyógyszertárak között, főleg az akcióknál. Ez rendben van a kamara szerint?

Nincs rendben, és sok vita van erről. A gyógyszer speciális árucikk, amit nem azért veszünk és fogyasztunk, mert akciós, vagy tetszetős a doboza, hanem azért, mert szükségünk van rá.Nem szabadna feláldozni ezt az elvet a minden áron való bevételnövelés és a fogyasztásnövelő kereskedelmi marketingtechnikák oltárán. Újra kellene gondolni a gyógyszertárak marketing tevékenységének szabályozását. Időnként azt sem tudom megállapítani, hogy a reklámozott 15-20 százalékos kedvezményt mihez képest számolják.

Nem arról van szó inkább, hogy míg a hálózatban működő patikák a kedvezőbb beszerzési ár miatt tudnak akciózni, addig az önállóan működők nem, és az utóbbiaknak ez szúrja a szemét?

Elvi álláspontot képviselek. Tény azonban, hogy ma a gyógyszer-nagykereskedelemből származó különféle kedvezmények mértéke több mint a felét teszi ki a gyógyszertári ágazat üzemi eredményének. Ez egyre nagyobb függőséget jelent.

A nagykereskedők pedig azokat támogatják, akik vagy belépnek a franchise-rendszerükbe, vagy nagy forgalmi potenciállal rendelkeznek. Így például a kisforgalmú vidéki gyógyszertáraknak esélyük sincs a nagyokéhoz hasonló kedvezmények elérésére, pedig nekik erre a túléléshez lenne szükségük. Ebből fakadóan, ha a gyógyszertár túl akarja élni ezt az időszakot, akkor – hogy finoman fogalmazzak –, célszerű olyan rendszerhez csatlakoznia, amelyen keresztül hozzájut ezekhez a kedvezményekhez.

A patikák mekkora hányadának csatlakozott valamelyik hálózathoz?

Egy felmérés szerint, amit nem a kamara végzett, a különböző konstrukciókban működő gyógyszertárak száma 800 körül van a 2300-ból. A gyógyszertárakat ez alapján négy nagy csoportba lehet sorolni. Vannak a teljesen önállóan működők, a valamilyen beszerzési együttműködésben részt vevők, ilyen pl. az Pharma Mater, vannak franchise rendszerek, mint pl. az Alma patikák és vannak, ahol a franchise gazda egyben tulajdonos is, mint pl. a Patika Plus patikáknál, vagy a BENU gyógyszertárak többségénél. De van egy olyan projekt is, ahol 140 gyógyszertár hozott létre és működtet egy gyógyszer-nagykereskedőt – a ViridisPharmát –, amit példaértékűnek tartok. Ez gazdaságilag és szakmailag is egy perspektivikus irány.

A többség tehát önálló, és így is megél.

Sajnos az önálló gyógyszertárak száma fokozatosan csökken. Egyfelől nem értem, hogy a fúziótilalom ellenére hogyan növekedhetnek egyes láncok, másfelől a nagybefektetők évek óta azzal riogatják a gyógyszerészeket, hogy elértéktelenedik a patikájuk, ehhez képest folyamatosan vásárolják fel őket. (...)

A teljes interjút ITT olvashatja

(forrás: Növekedés.hu)

cimkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés