hirdetés
hirdetés

Az ADHD és a digitális média használata

Az ADHD-sok többféle digitális médiaeszközt használnak, mint a nem ADHD-s társaik. Továbbra sem jelenthető ki azonban, hogy a digitális platformokon való jelenlét ADHD-t okoz.

hirdetés

A digitális média kétségkívül képes eltéríteni a használója gondolatait és figyelmét az épp végzett feladatáról. Annak a veszélye, hogy a munkára vagy tanulásra való odafigyelés emiatt csökken, minden életkorban magas. Különösen kiugró ez a kamaszkorúaknál, akik életkori sajátosságaikból eredően a saját szociális identitásukat építik fel, és ezért sokkal nyitottabbak az új kapcsolatokra, mint más korosztályok.

Aki ADHD-s, jobban csüng a digitális médián?

Régóta boncolgatott kérdés, hogy a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) létrejöttében szerepet játszik-e a túlzott mértékű digitális média-használat. Az elmúlt években számos vizsgálatot végeztek ezzel kapcsolatban, azonban valamennyi keresztmetszeti jellegű volt, ami az ADHD-s gyermekek digitális média használatára vonatkozó szokásait vetette össze a többi gyermekével. Nemrégiben a JAMA hasábjain látott napvilágot az első longitudinális (hosszmetszeti), tehát követéses jellegű vizsgálat, ami az eddigi legmeggyőzőbb bizonyítékot nyújtja az ADHD és az átlagnál kifejezettebb digitális média-használat között. Aki ADHD-s, többféle digitális médiaeszközt használ, mint a nem-ADHD-s társai.

Fotó: 123 rf
Fotó: 123 rf

Ugyanakkor az ok-okozati kapcsolatot ez a vizsgálat sem tudta igazolni. Nem egyértelműsíthető az, hogy a digitális médián való „függés” vezet-e ADHD-hoz, vagy az ADHD okozza a digitális média túlhasználatát.

„Happiness & Health Study”

Az USA-beli vizsgálatban tíz Los Angeles-i és környékbeli iskola 10. és 11. osztályos tanulói (15-16 évesek) – összesen 3051 fő – vettek részt 2 éven keresztül. A vizsgálatban kérdőíves kérdezéssel derítettek fényt 14 modern digitális médiaeszköz használati szokásaira, illetve keresték a választ arra is, hogy a figyelemzavar és a hiperaktivitás/impulzivitás 9 jellemző tünete milyen gyakorisággal fordul elő náluk.

Számszerűsítették, hogy abból a 2587 vizsgálatban résztvevő gyermekből, akik a vizsgálat kezdetén nem mutatták az ADHD tüneteit, két év elteltével hánynál „diagnosztizáltak” ADHD-t.

Plusz egy platform, plusz 11 százalék ADHD-kockázat

Azoknak a gyermekeknek a körében, akik csak ritkán éltek a digitális média használatával, 4,6 százalékos gyakorissággal jelentek meg az ADHD tünetei. Ezzel szemben a hét különféle digitális médiaeszközt intenzíven használóknál (n=114) 9,5 százalékos arányban jelentek meg az ADHD tipikus jelei, míg az összes (14) vizsgált digitális platformon aktív használónak mutatkozó 51 gyermek 10,5 százaléka két év elteltével rendelkezett az ADHD tüneteivel.

Az eredmények statisztikailag szignifikáns eltérést takarnak. Minden egyes „plusz” digitális média-aktivitás 11 százalékkal (OR 1,11 (1,06-1,16)) növeli az esélyét annak, hogy az ADHD jeleit mutassa a gyermek.

(Forrás: JAMA)

Dr. B. L.
a szerző cikkei

(forrás: PharmaOnline )
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés