hirdetés
hirdetés

A fogyókúra támogatása a gyógyszertárban

A túlsúlyosak és elhízottak fogyása nem csak az „álomalak” elérése miatt lényeges. A testtömegcsökkenés számos kórkép, köztük metabolikus, kardiovaszkuláris és mozgásszervi megbetegedések rizikóját mérsékli. A fogyókúrázók törekvései a gyógyszerészek részéről is támogatandók − az életmódtanácsok mellett bizonyos patikaszerek is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy kevesebbet mutasson a mérleg.

hirdetés

Leszögezendő, hogy csodákra képes fogyasztó készítmény, ami a diétás szabályok követése és/vagy testmozgás nélkül fogyáshoz vezetne, nem létezik.

A következőkben bemutatjuk azokat a patikaszereket – döntően étrend-kiegészítő kategóriába sorolt készítményeket −, amik elősegíthetik a fogyókúrás programok eredményességét; és felsoroljuk azokat, amik hatékonysága nem alátámasztott (1−3).

Komplex készítmények a fogyókúrás programok támogatására

A fogyókúra alatti táplálkozás vonatkozásában a szélsőségek mind a bevitt makro- és mikrotápanyagok mennyiségét, mind azok minőségét illetően kerülendők. Hibás gyakorlat például a szénhidrátok étrendből való száműzése vagy az egyetlen típusú étel (pl. káposztaleves) kizárólagos és napokon vagy heteken át tartó fogyasztására való átállás.

A fogyókúra idején kiemelten fontos a fehérjebevitel! A fehérjékben gazdag diéta testsúlycsökkentő hatását az Európai Tanács szakemberei is elismerik állásfoglalásukban (4). Ha a bevitt energia legalább 40 százalékát fehérjék fedezik, akkor megvalósítható a zsírtömeg csökkentése és az izomtömeg megtartása; ebben feltételezhetően a proteinek metabolizmusának energiaigénye és/vagy a bélben termelődő hormonok pl. glukagonszerű peptid-1 játszanak szerepet.

Nem szabad teljesen mellőzni a szénhidrátokat sem az étrendből, ugyanis ezek elhagyása intenzív éhségérzettel, fejfájással járhat, ami könnyen a fogyókúra abbahagyásához vezethet. Ügyelni kell a megfelelő mértékű rostbevitelre, a zsírsavak, vitaminok és nyomelemek optimális összetételben való szervezetbe való bejuttatására.

Fotó: 123rf
Fotó: 123rf

A megváltozott igényeknek megfelelő, ugyanakkor kiegyensúlyozott, a fogyókúrát támogató étrend összeállítása nem könnyű feladat. A táránál állva lényeges tájékozódni arról, hogy a fogyókúrázni szándékozó „csak” napi egy-kettő vagy az összes étkezését szeretné-e fogyókúrát támogató készítményekkel helyettesíteni. Léteznek olyan készítmények, amik a napi étkezés egy részét helyettesítik (angolul meal replacement), azaz például napi 1-2 étkezés kiváltható speciális összetételű turmixok fogyasztásával. Vannak olyan készítmények is, amik komplex összetételüknek köszönhetően a teljes napi étrendet képesek helyettesíteni (angolul daily ration) olyan módon, hogy a fogyókúrás program alatt se lépjenek fel hiányállapotok a szervezetben. A választásnál lényeges szempont a termékek ízvilága és telítő hatása, amik jelentősen hozzájárulhatnak a fogyókúra sikeréhez.

Számos olyan termék is megtalálható a patikák polcain, amik egy-egy speciális összetevőjükre (pl. koffein, rost, szinefrin) alapozva vezethetnek étvágycsökkenéshez, teltségérzethez vagy csökkent zsírfelszívódáshoz (1−2). Ezeknek a fogyasztása nem helyettesíti, mindössze kiegészíti a fogyókúra alatt is követendő kiegyensúlyozott étrendet.

Növényi és állati eredetű fogyasztószerek

A keserű narancs (Citrus aurantium) éretlen, zöld termése elsősorban az étvágycsökkentőként, izgatószerként ismert szimpatomimetikus hatású vegyületei, a szinefrin és a nor-szinefrin miatt szerepel a súlycsökkentő készítményekben. A keserű narancs összetevői fokozzák a zsírok bontását, csökkenthetik az étvágyat, így hozzájárulhatnak a testsúlycsökkenéshez (1, 2).

Az utóbbi időben népszerűvé vált az afrikai mangó (Irvingia gabonensis), aminek az alkalmazása kisebb mértékű fogyást eredményezhet (2). Hasonlóképpen, a fehér vesebab (Phaseolus vulgaris) kivonatai is – a szénhidrátok felszívódásának gátlása révén − kismértékű fogyással kecsegtetnek (2).

Az összetett fogyasztószerek szinte állandó komponense a koffein, ami számos növényben megtalálható: ilyen a zöld tea (Camilla sinensis), a kávébabot adó Coffeafajok, így az arabica kávét szolgáltató C. arabica, és a robustát adó C. canephora faj, a guarana (Paullinia cupana), illetve a maté (Ilex paraguariensis). A fogyasztószerek napi adagjában a koffein mennyisége széles határok között (kb. 130−530 mg) változik. A koffein, amellett, hogy élénkít, segít a fogyásban és a jojóeffektus legyőzésében, de óvatosságra int, hogy tartós alkalmazása tolerancia kialakulásához vezethet. Ezeknek a növényi extraktumoknak a testsúlycsökkentő hatását vizsgálva egyre inkább igazolódni látszik az, hogy a fogyasztó hatásukban nem (csak) a koffeinnek van szerepe. A zöld kávé esetén a klorogénsav, a zöld teánál pedig az epigallokatechin-3-gallát súlycsökkentő hatása intenzív vizsgálatok tárgya (1, 2).

Pár éve nagy sikerrel robbant be a fogyasztószerek piacára az ördögnyelv (Amorphophallus konjac), aminek a tulajdonképpeni „hatóanyaga” az Ázsiában honos pálma gyökeréből nyert rost, a glükomannán. Ennek a rostnak a fogyasztása számos kedvező élettani hatással jár, ugyanis az csökkenti az összkoleszterin-, az LDL-koleszterin- és a trigliceridszintet, valamint mérsékli az éhomi glükózszintet. Ugyanakkor a vízmegkötő, teltségérzetet okozó hatására visszavezethető fogyasztó hatása csak minimális fogyást eredményez (1, 2).

A Kalahári sivatag őshonos szukkulens növénye, a Hoodia gordonii a busmanok tradicionális étvágy- és szomjúságcsökkentője. A növény legfőbb hatóanyagaként leírt P57 vagy P57AS3 a hipotalamuszban fejti ki jóllakottságérzetet generáló hatását. A Hoodia-kaktusz fogyasztó hatását illetően sok adat nem áll rendelkezésre, de úgy tűnik, hogy jelentős mértékű súlyvesztést nem lehet tőle remélni (1, 2).

Több készítményben szerepel a hidroxi-citromsav (HCA), aminek a forrása a Délkelet-Ázsiában őshonos Garcinia cambogia apró, lilás színű termése. A HCA-hoz köthető, étvágycsökkenésre visszavezethető súlyvesztés általában minimális (1).

A rákpáncélból kivont, „zsírmágnesként” ismert kitozán a zsírok bélrendszerből való felszívódásának mértékét csökkentheti. A kitozán által megkötött zsírok mennyisége azonban viszonylag alacsony, így a használatától várható súlyvesztés is csekély (2).

Króm, L-karnitin, piruvát, CLA

A növényi eredetű „természetes” termékeken túl többen a különféle szerves vegyületek és nyomelemek erejét is bevetik a fogyás sikere érdekében. Míg a króm, az L-karnitin, a piruvát vagy a konjugált linolsav (CLA) fogyasztása esetén − a napi maximális dózisok betartásával − lehetséges, hogy sikerül lefaragni a mérleg által mutatott értékből, addig a vassal vagy a jóddal való fogyókúra veszélyeket hordoz magában.

A króm a szénhidrát-anyagcserére kifejtett kedvező hatásai mellett segítheti a fogyókúrát, amennyiben a megnövelt krómbevitel kalóriaszegény diétával és testmozgással egészül ki. A krómbevitel növeli a zsírmentes izomtömeget, elősegíti a zsírvesztést, csökkenti az elfogyasztott étel mennyiségét. A krómbevitellel a szénhidrátok fogyasztása iránti fékezhetetlen vágy is mérsékelhető (2). A biohasznosulás maximalizálása érdekében a szervetlen krómsókkal (pl. króm(III)-klorid) szemben a krómot szerves kötésben tartalmazó, megnövelt felszívódással és biohasznosulással rendelkező készítmények (pl. krómos élesztő) preferálandók.

Az L-karnitin a zsíranyagcsere egyik kulcsmolekulája. A szervezetbe való plusz bevitelének (napi 500−2000 mg adagokban) elsősorban akkor lehet jelentősége, ha egyébként a szervezet L-karnitin-hiánnyal küzd. Tekintve azt, hogy az L-karnitin fő táplálékbeli forrásának a húsok és a halak minősülnek, ez például a vegetáriánusoknál fordulhat elő (2).

A szervezetben is megtalálható piruvát napi néhány grammos adagokban (napi maximum 30 grammig biztonságosnak tekintett) való exogén bevitele szintén hozzájárulhat a zsírok lebontásának serkentéséhez, a súlycsökkenéshez, a testmozgás kedvező szerepének fokozásához (2).

A vas és a jód nem fogyasztószerek!

Néhány éve újdonságként terjedt a hír, miszerint a vaspótlás segíthet a fogyásban. Tény, hogy vannak arra utaló vizsgálati eredmények, hogy a vérszegény betegeknél a vasháztartás normalizálása néhány hónapon belül a testtömegindex (BMI) csökkenéséhez vezet; ebből azonban nem vonható le az a következtetés, hogy egészséges, nem vashiányos egyéneknél is eredményekkel kecsegtet a vaspótlás (3).

Súlyos hiba és a szervezet hormonális rendszerébe való veszélyes beavatkozás a fokozott jódbevitellel való fogyási kísérlet. Magyarország jódhiányos területnek számít, így az ivóvízzel és a táplálkozással kevés jód jut a szervezetbe. Mégis, ha jódpótlásról van szó, szem előtt kell tartani a napi maximum 150 mikrogrammos dózist, hacsak nem endokrinológus javasol ennél magasabb bevitelt.

„Fogyasztószerek”, amik nem fogyasztanak

Gyakori, hogy a fogyókúrát támogató étrend-kiegészítők olyan összetevőket is tartalmaznak, amikhez jelenlegi ismereteink alapján nem köthető testsúlycsökkenés. Jelenleg nem kellőképpen vizsgált vagy nem bizonyított – többek között − a béta-glükánok, a kalcium, a kapszaicin, a Coleus forskohlii, a guargumi, a probiotikumok, a D-vitamin, illetve a yohimbin fogyókúrás programokat támogató hatása (2).

Irodalom:

1. Melanie A. Jordan. Interactions with Drugs and Dietary Supplements Used For Weight Loss. 2013; https://www.intechopen.com/books/drug-discovery/interactions-with-drugs-and-dietary-supplements-used-for-weight-loss

2. https://ods.od.nih.gov/factsheets/WeightLoss-Consumer/; 2018. szept. 3.

3. Aktas G, Alcelik A, Yalcin A, Karacay S, Kurt S, Akduman M, et al. Treatment of iron deficiency anemia induces weight loss and improves metabolic parameters. Clin Ter 2014;165:87−89.

4. Statement on the conditions of use for health claims related to meal replacements for weight control. EFSA Journal 2015;13:4287.

Dr. Budai Lívia , PhD. szakgyógyszerész Semmelweis Egyetem Gyógyszerészeti Intézet
a szerző cikkei

(forrás: Pharma Tribune)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés