2020. szeptember. 23., szerda - Tekla.

A közös jövőnket védjük mindazzal, amit most teszünk

A Hungaropharma felelős vállalatként, az operatív működésének átalakításán felül is számos azonnali lépést tett, amelyekkel partnereit segíti, melyekkel a tudatos – a járványhelyzet miatt szükségessé vált megújult attitűd alapján való – működésre ösztönöz. Füzesi Judit kereskedelmi és marketing vezérigazgató-helyettes szerint válsághelyzetben biztos alapokra és extrém megoldásokra van szükség.

hirdetés

Melyek az elmúlt hetek legfontosabb tapasztalatai üzleti és marketing oldalról?

Oly mértékben változtak meg a gyógyszerkereskedelem keretei, amellyel senki sem számolhatott korábban. Voltak olyan napok, sőt hetek, amikor a szokásos forgalom három-ötszöröse realizálódott a patikákban. Ez azonban minden részfolyamatban, a rendelés, a kiszedés, a szállítás és a finanszírozás terén is gondokat okozott, nem beszélve a nemzetközi beszállítás akadozásáról. Bár alapellátási és szolgáltatási problémák az említett extrém esetekben és most sincsenek, ez csak az általunk egyedileg bevezetett intézkedéseknek köszönhető, mint például a dobozkorlátozás. Az első napokban okozott némi visszatetszést, de köszönjük a partnerek megértését és türelmét, amellyel mégis sikerült megőrizni az ellátás biztonságát és a folyamatos, zavartalan szolgáltatást.

Az már más kérdés, és csak hónapokkal később kapunk választ, hogy mi lesz a sorsa a most felvásárolt készítményeknek, mennyi lesz belőle a fiókok felesleges kitöltője, még rosszabb esetben mennyi kerül a lejárt gyógyszerek konténerébe, s mennyi a kommunális hulladékok közé. Nyilván kell majd arról beszélnünk, jó-e ez a társadalombiztosításnak, a gyártóknak és a nagykereskedőknek, vagy akár a betegeknek, ha egy ilyen helyzetben az egyik szűkös erőforrás, a pénz erre használódik fel. De hasonlóan fontos lesz módot találni arra, hogy végig gondoljuk közösen azt, hogyan kezeljük a jövőben az esetlegesen újra és hirtelen többszörösére ugró igényeket.

Hogyan reagált a gyógyszerpiaci helyzetre a Hungaropharma?

 

A változások első jeleinél már beavatkoztunk, és ehhez nagy segítséget jelentett az a többszáz gyógyszertár, amely az Alma vagy a Gyöngy hálózaton keresztül, vagy fő beszállítóként minket választva szorosabb kapcsolatban áll velünk – ők azonnali jelzéseket küldtek a piaci "turbulenciákról". Létfontosságú magyar vállalatként az egész piaci attitűdünkön kellett változtatni, az alapvető gyógyszerellátás érdekében sok mindenről le kellett mondanunk, hogy erőforrásainkat ide tudjuk csoportosítani. Humán erőforrásaink és készleteink védelme érdekében a rendeléseket is csak szigorú szabályok alapján teljesítettük, de partnereink mindig is bízhattak bennünk, mert folyamatosan informáltuk őket, s szolgáltattunk számukra – ez így lesz a jövőben is.

Üzleti kommunikációnkat is átalakítottuk, az elmúlt hetekben átmenetileg felfüggesztettük a gyártói akciós aktivitásainkat és a fogyasztói marketingtevékenységünket is, ami elsőre talán önkárosító lépésnek tűnhet, de ha alaposabban körbenézünk, más szektorokban is találunk hasonló példákat. Sőt, talán még több helyen kellett volna hasonló, általunk etikusnak tartott – a rövid távú gazdasági előnyökön túl mutató – lépéseket tenni.

A korlátozások miatt ügyfélszolgálatunkra, a kereskedelemben dolgozó kollégáinkra is több teher hárult, de úgy érzem, mindvégig kitartó munkájuknak is köszönhető, hogy partnereink belátták, az ő érdekükben történik mindez.

Várhatók még nehézségek?

Bár most (a beszélgetés április elején készült - a szerk.) a körülményekhez képest normális mederben folyik a gyógyszerkereskedelem, rendelkezünk pandémiás forgatókönyvvel arra az esetre, ha változik a helyzet, ha például egyik telephelyünket fertőtlenítés miatt átmenetileg le kell zárnunk, vagy akár más gyógyszer-nagykereskedőnél történne hasonló eset.

Mondhatjuk úgy is, hogy felkészültünk, egy esetlegesen újabb extrém esetben is a megfelelő gyógyszerellátást fogjuk tudni biztosítani. Na, pontosan ezért is kellett és kell még egy ideig elsősorban csak az alapszolgáltatás portfóliónkra koncentrálni.

Nehéz lehet piaci körülmények között működő, profitorientált cégként ilyen radikálisan átformálni a gondolkodásukat. Mégis, mit emelne ki ebből?

A „pénz beszél” elve a normál időkben a versenyszférában egy fontos alapszabály, hiszen a profitból lehet béreket fizetni, fejleszteni, új szolgáltatásokat bevezetni. A Hungaropharma azonban – fölül tudott emelkedni a rövid távú üzleti érdekein – törekedve ezzel etikus példát is mutatni a gyógyszerkereskedelem szereplőinek.

Azzal, hogy átmenetileg a bevételi- és a profitcélokat félre téve nem sodródtunk bele az extrém helyzetbe, a betegek érdekeit, a jövőt védtük. A HPH-nak erre mindig is erős késztetése volt, ha úgy tetszik küldetése, amely most különösen fontossá vált társadalmi szinten is.

A gyógyszertárak mintha magukra maradtak volna ezekben a nehéz időkben, Ön is így látja?

Mi azt tapasztaltuk, hogy sokkal jobb helyzetben vannak azok a patikák, amelyek valamilyen társulás, mint például az Alma vagy a Gyöngy Prémium hálózat tagjai. Nagyon nehéz volt március második fele a frontvonalban dolgozó gyógyszerészeknek, szakmai és üzleti oldalról egyaránt többszörös nyomás nehezedett rájuk. Nem mindenki igazodott el vagy ismerte fel a helyes utat külső segítség nélkül. A rövidtávú nagy forgalom minden áron vagy az extrém kereslet generálta készletezés vajon helyes-e vagy célravezető-e kérdések sok partnerünkben felvetődtek. Mi minden esetben törekedtünk az informális segítséget, az egyéb szakmai támogatást megadni és az információ áradatban az eligazodást támogatni.

Nem csak tanácsokkal segíti viszont az egészségügy munkáját a Hungaropharma, jól tudom?

A napokban fogunk eljuttatni egy nagyobb, több tízmilliós értékű adományt a kisebb, vidéki kórházakba, mert azt tapasztaltuk, a körükben az átlagosnál nagyobb igény van a segítségre – elsősorban az ott dolgozó munkatársak napi munkáját szeretnénk támogatni, könnyíteni az alapítványi támogatással. Ezzel is szeretnénk demonstrálni, hogy mindenkire gondolunk, miközben mi magunk sem tudjuk, összességében hogyan kerülünk majd ki ebből a helyzetből.

Ugyanakkor továbbra is töretlen – sőt, fokozott – lendülettel dolgozunk, mindent megtéve azért, hogy fél év múlva partnereink és magunk is már csak egy  furcsa emlékként gondoljunk vissza erre az időszakra.

Pilling Róbert
a szerző cikkei

(forrás: Hungaropharma Zrt.)
hirdetés

A költségvetési törvény megjelenését követően minden évben megvizsgáljuk azokat a tételeket, melyek a gyógyszerellátás számára jelentőséggel bírnak.