hirdetés
hirdetés

Múlt, jelen, jövő

Hungaropharma: 70 éve az egészség védelmében

A patikai dobozforgalom mintegy fele fut át az egyik legnagyobb hazai gyógyszer-nagykereskedőn. Idén 70 éves a Hungaropharma.

hirdetés

Naponta 170 hőmérséklet regisztrációval ellátott autóval szállítja a nagyobb településekre átlagosan naponta kétszer, a nagyvárosokba akár háromszor, s még a kis falvakba is 24 órán belül a gyógyszereket a Hungaropharma, amely idén ünnepli fennállásának 70. évfordulóját. A kerek évszám egyben a számvetés ideje is, s a céget épp két évtizede vezető Feller Antal vezérigazgatónak van miről számot adnia.

Évente összesen 150 millió doboz, zömmel vényköteles készítményt juttatnak el a gyártóktól a patikákig, ami naponta egyrészt 9500 elektronikus formában érkező rendelés vételét, s egyben azonnali, érdemi visszaigazolását, majd – ugyancsak napi szinten – 560 ezer doboz forgalmát jelenti. S mivel éves szinten 300 millióra tehető a hazai patikai dobozforgalom, ennek mintegy fele „fut át” a Hungaropharmán. A fent említett autók pedig mindeközben naponta 45 ezer kilométert tesznek meg országszerte.

A cég története persze nem csak az utóbbi 70 év, hiszen jelenlegi székhelyükön – Budapest belvárosában, a Király utca 12-ben – nyitotta meg 1810-ben Gömöry Károly a Szentlélek patikát, s itt működött 1854-től a Török József által tulajdonolt első hazai gyógyszer-nagykereskedelmi vállalkozás. Így nyilván nem véletlenül itt lett a székhelye annak a Gyógyárú Értékesítő Nemzeti Vállalatnak, amelyet 1949-ben, négy kisebb, államosított gyógyszer-nagykereskedelmi cég összeolvasztásával hoztak létre. Nagykereskedelmi céggé azonban csak 1970-ben vált, s ekkor került – a vezérigazgató szavait idézve – a „helyére”, az akkori egészségügyi minisztérium égisze alá. Jelenlegi nevén 1989 novemberétől hívhatjuk a vállalatot, amely 1992-ban részvénytársasággá alakult, majd 2001-ben privatizálták. Tulajdonosai – egyenlő, 31 százalékos mértékben – a Richter, a Béres és az Égis gyógyszergyárak, s további néhány százalék erejéig a Magyar Gyógyszer Zrt.

A Hungaropharma ráadásul ma már nem szimplán csak nagykereskedő, hiszen idővel egész vállalatcsoportot alakított ki maga körül: leányvállalatai közül a Bellis szintén gyógyszer-nagykereskedelemmel, míg a Medimpex inkább bérraktározással foglalkozik. A patikák és a cég kapcsolattartásának gyorsaságáról két szoftver cége biztosítja, míg a Magilab gyógyszer kiszerelésre és gyógyszer anyagok szállítására szakosodott.  Közel 800 gyógyszertárral pedig – az Alma és a Gyöngy patikákkal – szoros együttműködést alakított ki, marketinget és képzéseket szervezve számukra.

A cég történetének talán legsikeresebb éve 2018 volt, hiszen árbevétele elérte a 324 milliárd forintot. A növekedést Feller Antal három tényezővel magyarázza: egyrészt azzal, hogy átvették a gyógyszer nagykereskedelmi piacról 2017 novemberében rapid sebességgel kiszálló, korábban e szegmensben 10–12 százalékos részesedéssel bíró TEVA forgalmát, amelynek eredményeként 10–15 százalékkal kellett növelniük az átbocsátó kapacitásukat. De a kiváló eredményhez hozzájárult a cég piaci részesedésének kismértékű növekedése, valamint a piacra kerülő korszerűbb készítmények magasabb ára is. Ez utóbbi ugyanis az árrés révén befolyásolja a cég bevételét. Az ártámogatásban részesülő készítmények esetében egyébként a kormány határozza meg az árrés mértékét, oly módon, hogy minél magasabb egy-egy gyógyszer termelői ára, annál alacsonyabb az árrés. A degresszió 8–4,4 százalék között mozog, az előbbi az ötszáz forint alatti készítmények után jár, a plafont 2000 forintnál húzták meg a jogalkotók, innen kezdve 4,4 százalék az árrés. Az árbevétel további részét a nem támogatott, az OTC termékek, illetve az étrend-kiegészítők adják; ezek árrésének átlaga körülbelül 10 százalék.

A jelentős bevétel teszi lehetővé a raktárkapacitás és a logisztika fejlesztését. Jelenleg a fővárosi mellett Debrecenben, Miskolcon, Kaposváron és Veszprémben tart fenn nagy lerakatokat a cég, a budapesti telephelyen 4 milliárd forintból épülő új raktárbázis átadását 2020 elejére tervezik. A veszprémi és a debreceni raktárak bővítésével együtt ez 20 százalékos kapacitásbővülést eredményez majd.

Az egyik legfontosabb eredménynek Feller Antal a gyógyszer kis- és nagykereskedők között kialakult szoros együttműködést tartja, amelynek kulcsa az egymásrautaltság és a bizalom. Dr. Google és dr. Yahoo megjelenése azonban az expediálásról egyre inkább  a párbeszédre, az információadásra kell, hogy helyezze a kiskereskedelmi munka hangsúlyát. A betegek tudatosságának növelése érdekében a Hungaropharma például több társszervezettel közösen elindított egy 5M nevű programot, amely arra ad választ, hogy mit, miért, mikor, mennyit és miként kell beszednie a betegeknek. A programhoz eddig 244 patika csatlakozott, s a betegek is jól fogadták.

HPH 70

A hét évtizedet a Hungaropharma és vendégei egy sajtó-háttérbeszélgetés keretében idézték fel. Az eseményen a vállalat vezérigazgatója, dr. Feller Antal mellett részt vett dr. Vincze Zoltán professor emeritus, gyógyszerész, a Magyar Gyógyszerészi Kamara első elnöke, valamint dr. Pesti Ferenc, aki parlamenti képviselőként részt vett az első patikatörvény megalkotásában és ezzel lefektette a magyar gyógyszerpiac alapjait.

Az eltelt hét évtized gyógyszerkereskedelmének bemutatásra – mely történelme hűen tükrözi az adott kor sajátosságait – egy hiánypótló kiadvány is készült. A HPH 70 kötete felidézi a patinás múltat azok szemszögéből és történetei által, akik megélték, részesei voltak a Hungaropharma és a gyógyszerészipar elmúlt hetven évnek. A gyógyszerész szakma historikus kutatásának feladata azonban nem ért itt véget, hiszen a kötettel egyidőben indult útjára www.pharmatarlat.hu címen egy virtuális tárlat.

(Forrás: Stern Communications)

Horváth Judit
a szerző cikkei

(forrás: PharmaOnline )
hirdetés

cimkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés