hirdetés
hirdetés

Fiatalokra káros étrend-kiegészítők az USA-ban

Az étrend-kiegészítők szedése nem kívánatos hatások fellépésének a kockázatával jár a fiatalkorúak körében is. Mindez fokozottan érvényes az izomerőt és az energizáltságot fokozó szereknél, valamint a fogyasztószereknél.

hirdetés

Az étrend-kiegészítőnek minősülő termékekre vonatkozó szabályozás lazaságai miatt az Amerikai Egyesült Államokban számos nem kívánatos hatás köthető a vény nélkül elérhető szerekhez. Nincs ez másként a gyermek-, és kamaszkorú fogyasztóknál, illetve a fiatal felnőtteknél sem. Elsősorban az izomerő és az állóképesség fokozására, illetve a súlyproblémák orvoslására szolgáló szerek szedése jelent fokozott kockázatot.

Vényköteles hatóanyagokat, szennyezőket tartalmazó szerek is forgalomban vannak

Az étrend-kiegészítők köre az USA-ban számos „vadhajtással” teli. Sok szer vényköteles hatóanyagokat is tartalmaz, a fokozott hatás érdekében. Nem ritka, hogy a tényleges összetevők között a dobozon fel nem tüntetett vegyületeket, szteroidokat vagy egyéb gyógyszermolekulákat is találnak. Előfordul, hogy peszticidekkel szennyezett a készítmény vagy nehézfémek mutathatók ki benne a megengedettnél nagyobb mennyiségben.

Forrás: 123rf.com
Forrás: 123rf.com

Néha már későn derül fény a szennyezésre

Az USA gyógyszerügyi hatósága, az FDA által vezetett mellékhatásjelentő rendszer (FAERS) adatai alapján az étrend-kiegészítők szedése számos mellékhatással kapcsolható össze, köztük májkárosodással, a vesefunkció jelentős romlásával vagy veseleállással.

Bostoni kutatók nemrégiben megjelent közleménye alapján az étrend-kiegészítők szedésével összefüggésbe hozható mellékhatások a fiatalkorúak körében sem ritkák. 2004 és 2015 között 977 olyan nem kívánatos hatást jelentettek az FDA-nál, amit a 25 évnél fiatalabbak körében tapasztaltak. A jelentett esetek 40 százaléka súlyos következményekkel járt, kórházi ellátástól kezdve a halálos kimenetelig.

Bizonyos készítményeknél háromszor gyakoribb a rizikó

A mellékhatásokkal kapcsolatba hozható termékek jelentős hányada az izomépítésre használt szerek közül került ki. Emellett számos olyan készítmény is volt, aminek a szedését az állóképesség fokozására vagy fogyasztószerként javasolták. Ezeknek a termékeknek a körében körülbelül háromszor olyan gyakran léptek fel mellékhatások, mint a vitaminos étrend-kiegészítő készítmények körében.

Újra és újra megismétlődő helyzetek

Az érintett esetekben az FDA megtette a szükséges lépéseket: figyelmeztetést adott ki vagy a terméket visszavonta. Ilyen esetekben a gyártók eltűnnek a piacról. Tapasztalatok alapján azonban a piaci rést hamarosan egyéb gyártók töltik be, akik termékeivel kapcsolatosan az előbb leírt problémák megismétlődhetnek.

Nehezíti a helyzetet és vele szemben a fellépést az, hogy a probléma nem áll meg az országhatárokon, ugyanis az internetes kereskedelem révén az érintett termékek akár külföldről is megrendelhetők, megvásárolhatók.

 

Forrás:

J Adolesc Health

Dr. Budai Marianna
a szerző cikkei

(forrás: PharmaOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés