Csontritkulást okozhatnak a népszerű véralvadásgátlók

A vérrögök kialakulása elleni véralvadásgátlók már régóta igen hatásosnak bizonyulnak a mindennapi gyakorlatban, ám érdemes tudni, hogy bizonyos készítmények tartós alkalmazása esetén megnő a csontritkulás, csonttörések esélye. A témáról prof. dr. Blaskó Györgyöt, a Trombózisközpont véralvadási specialistáját kérdeztük.

hirdetés

Van, hogy a betegnek élete végéig szüksége van véralvadásgátlóra

A véralvadásgátlók a trombózis kezelés és profilaxis fontos elemei, hiszen típusuktól függően különböző utakon befolyást gyakorolnak a véralvadás bonyolult folyamatára. Fajtájukat tekintve léteznek heparinok, kumarinok és az új típusú orális antikoagulánsok (NOAC). Azt, hogy melyik készítményt szükséges alkalmaznia a betegnek, azt minden esetben szakorvos dönti el, csakúgy, mint a használatuk idejét. Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy az illető élete végéig véralvadásgátló terápiára szorul; ilyenkor sajnos megnő az olyan mellékhatások kockázata, mint pl. az osteoporosis, vagyis a csontritkulás.

Milyen hatással van a csontokra a véralvadásgátló?

A kumarin típusú véralvadásgátlók hatásmechanizmusa a K-vitamin hatásának gátlásában rejlik, mivel ez a vitamin segíti a vérrögök kialakulását úgy, hogy hozzájárul az oldható fibrinogén fibrinné válásában. Ez pedig lerakódva az ér belsejében szilárd dugót képez, ami megakadályozza a nagyobb vérvesztést. Így tehát, amennyiben gátolva van a K-vitamin hatása, úgy a vérrögök keletkezésének esélye is csökken.

„A kumarin típusú, K-vitamin antagonisták azért okozhatnak csontritkulást, mert ugyanolyan típusú fehérjék elkészülése után végzett ún. poszttranszlációs módosításban vesznek részt, mint amik a csontokat is felépítik. Bizonyos alvadási faktorok (II, VII, IX, X) egyik végénél elhelyezkedő glutaminsav(ak) karboxilálását végzi egy enzim, aminek a koenzimje a K- vitamin. Ha elfogy a K-vitamin (ezt csinálják a kumarinok) leáll ez módosulás és inaktív fehérjék képződnek. A csontokban ugyanígy van: a nem módosult fehérjék nem épülnek be a csontba. Ezért, főleg nőknél, kialakulhat (igen ritkán és évekig tartó kumarin szedés után) az osteoporosis, magyarázza prof. dr. Blaskó György.

A K-vitaminnak igen fontos szerepe van a csontok egészségében, hiszen hozzájárul azok növekedéséhez és regenerálódásához, a kalcium-egyensúlyhoz, ráadásul a D-vitamin hatását is támogatja. Éppen ezért, azoknál, akik tartósabban kumarin típusú véralvadásgátlót szednek, nagyobb az esélye csontritkulásnak, csonttöréseknek, mivel a vitamin hatása nem teljes, mondja Blaskó György. A Trombózisközpont véralvadási specialistája hozzátette, hogy 4 évtizedes praxisa alatt, több száz beteg kumarin kezelése kapcsán 10 alatt volt azoknak a száma, akiket kifejezetten sújtott a probléma.

Mit lehet tenni?

Először is, amennyiben kumarin-típusú véralvadásgátlót szed, érdemes rendszeresen ellenőriztetnie csontjai állapotát, valamint odafigyelnie arra, hogy bár nem túl nagy mennyiségben, de minden nap fogyasszon közel azonos mennyiségű K-vitaminban gazdag ételt (pl. narancsot). Kezelőorvosával egyeztetve, ha szükséges, más készítményre is válthat, mivel pl. az új típusú véralvadásgátlók (NOAC) nem befolyásolják a K-vitamin hatását, ráadásul ekkor nincs szükség rendszeres INR-szűrésre sem, valamint nem kell tartani gyógyszer-és étel kölcsönhatásoktól.

(forrás: Trombózisközpont)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!