hirdetés
hirdetés
2021. december. 04., szombat - Borbála, Barbara.
hirdetés

Az idősek olykor elesnek a gyógyítás frontján

Az antikolinerg szerek, a kolineszteráz-gátlók és a pszichotróp medikáció kockázat-haszon aránya megváltozik idős korban, és e szerek alkalmazása fokozhatja a mortalitást, figyelmeztet a Journal of the American Geriatrics Society egy-egy tanulmánya.

Az Irish Longitudinal Study on Ageing adatait használva nagy-britanniai kutatók arra figyelmeztetnek, hogy az idősebbeknek különböző célból (pl. húgyhólyag-problémák, depresszió, pszichózis, inszomnia, respiratórikus problémák) gyakorta felírt antikolinerg szerek súlyos mellékhatásokat (homályos látás, szedáció, konfúzió, megnövekedett szívfrekvencia) okozva emelik az idős betegek körében az elesések és a csonttörések gyakoriságát.

Kathryn Richardson vezető szerző és munkatársai tanulmányukban - Use of Medications with Anticholinergic Activity and Self-Reported Injurious Falls in Older Community-Dwelling Adults - kifejtik: a sérüléssel végződő esések több mint kétszer gyakoribbak azoknál a 65 évesnél idősebb férfiaknál, akik antikolinerg medikációban részesülnek, továbbá az esések kockázata annál nagyobb, minél többféle antikolinerg szert szed az illető. A kutatás nők esetében nem talált hasonló összefüggést. Mint a kutatók hangsúlyozzák, fontos, hogy az orvosok, nővérek és gyógyszerészek rendszeresen ellenőrizzék, hogy valóban szükséges-e szedniük az idős pácienseknek valamennyi felírt gyógyszerüket, mivel az esések következtében bekövetkező sérüléseknek súlyos következményeik vannak, alapjában rontják az idős betegek életminőségét, csökkentik esélyüket a független életre, továbbá a kórházi és az ápolási otthonokba történő felvétel egyik leggyakoribb okát jelentik. Az idősek ellátása során alapvető fontosságú az elesések korai kockázati tényezőinek felismerése, azok megelőzése, és lényeges az is, hogy az orvos újra áttekintse a szükséges gyógyszerek listáját, amennyiben egy idős páciens a közelmúltban elesett.

 

Marginális haszon, növekvő mortalitás

Meera Sheffrin vezető szerző és munkatársai kutatása szerint az Alzheimer-kór és egyéb demenciák kezelésére használt kolineszteráz-gátlók a legtöbb páciens esetében marginális terápiás haszonnal kecsegtetnek, ugyanakkor súlyos mellékhatásokat eredményeznek, így pl. gasztrointesztinális problémákat okoznak és megnövelik a klinikailag szignifikáns, káros mértékű fogyás esélyét az idősebb betegeknél (Weight Loss Associated with Cholinesterase Inhibitors in Individuals with Dementia in a National Healthcare System). Mint a kutatók kifejtik: idősebb páciensek esetén a nem szándékolt fogyás számos mellékhatással jár együtt, növeli az ápolási otthonokba történő felvételek számát és fokozza a mortalitást.

Sheffrin és munkatársai az USA nemzeti adatbázisában nézték meg, hogy mennyit fogytak azok a 65 évesnél idősebb demens betegek, akik új medikációként kolineszterázgátlót kaptak 2007 és 2010 között. Eredményeik szerint a kolineszteráz-gátlót kapók 29,3%-a esetében fordult elő szignifikáns súlyvesztés (legalább 4,5 kg) a gyógyszerszedés első évében (azoknál a betegeknél, akiknél egyéb gyógyszer használatát vezették be, 22,8%-ban fordult elő szignifikáns súlyvesztés). Mint a szerzők hangsúlyozzák, a klinikusoknak mérlegelniük kell a jelentős fogyás kockázatát, amikor kolineszteráz-gátlókat írnak fel a demens betegeknek, továbbá ha már kolineszteráz-gátlókat szed a beteg, monitorozni kell a testsúlyukat, és fontolóra kell venni a kolineszterázgátlók szedésének abbahagyását, amennyiben szignifikáns mértékű fogyás tapasztalható a betegnél.

 

Polifarmácia az időseknél

A Journal of the American Geriatrics Society egy másik tanulmánya megállapítja, hogy az USA-ban a 64 évesnél idősebbeknek kétszer annyi pszichotróp szert írnak fel, mint a 18 és 64 év közöttieknek, ráadásul az idősebbeknek általában nem is pszichiáter szakorvos írja fel a pszichotróp medikációt, hanem körzeti orvos (az idősebbek esetében a fiatalabbakkal összehasonlítva fele akkora az esély, hogy a pszichotróp medikációt pszichiáter írja fel). A szerzők (Donovan Maust és munkatársai: Mental Health Care Delivered to Younger and Older Adults by Office-Based Physicians Nationally) szerint ez felveti annak a veszélyét, hogy az idős betegek által szedett sokféle gyógyszer káros gyógyszerkölcsönhatásait nem ismerik fel. Ez különösen annak fényében káros, hogy az idősebb páciensek esetében a kockázat-előny arány eltolódhat, és megnő a mellékhatások jelentkezésének esélye, így pl. míg a benzodiazepinek viszonylag biztonságosak fiatal betegek esetében, az idősebbeknél jelentősebben megnövelik az autóbalesetek, elesések, törések számát és rontják a gondolkodási képességet. További problémát jelenthetnek az antidepresszánsok, amelyek interakcióba lépnek a véralvadásgátlókkal és a fájdalomcsillapítókkal, és megemelik a vérnyomást, ami az idősebbek esetében szintén nagyobb veszélyt jelent. A szerzők hangsúlyozzák, hogy annak ellenére sokkal kevesebb idős beteg részesül pszichoterápiában, hogy esetükben különösen fontos lenne a polifarmácia elkerülése.

 

Dr. Kazai Anita
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés