hirdetés
hirdetés

Az antibiotikumok és a béldaganatok kapcsolata

Azoknál az időseknél, akik fiatal- vagy középkorú felnőttként hosszabb időn keresztül antibiotikumot szedtek, gyakrabban diagnosztizálható kolorektális karcinómára hajlamosító bélpolip.

hirdetés

Az antibiotikum-terápia hosszú időre károsíthatja a bélflórát. A baktériumellenes gyógyszerek szedése a bélflórát alkotó bizonyos baktériumok háttérbe szorulásával, míg mások szaporulatával járhat együtt. Megfigyelték, hogy az antibiotikumok szedését követően a bélben élő Bacteroides, Firmicutes, illetve Proteobacteria törzsek visszaszorulnak, míg a helyüket pl. a Fusobacterium speciesbe sorolt fajok veszik át.

A béldaganatok kialakulása a bélflóra megváltozásával is összefügg

Az említett bélflórabeli változások gyakran a béldaganatokkal is összefüggnek. Ennek ismeretében érthető, hogy a gyakori antibiotikum-alkalmazás miként növelheti hosszú távon a kolorektális karcinómák kockázatát.

Mintegy 120 000 nővér adatai erősítik meg a feltételezést

Az 1976-ban végzett Nurses Health Study (n=120000) vizsgálatba bevont betegápoló nővérek egészségi állapotának az alakulását folyamatosan nyomon követték. Időközben a vizsgálatban részt vevő nővérek közül 16 642 fő életkora már 60 év fölötti lett. Náluk kolonoszkópiás vizsgálatot végeztek, és 1195 főnél bélpolipot diagnosztizáltak. A bélpolip, mint a kolorektális daganatokra hajlamosító faktor kialakulását az érintettek antibiotikum-szedésével hozták kapcsolatba, számolnak be a kutatók az eredményekről a Gut folyóiratban.

Kiderült, hogy azoknál a nőknél, akik 20 és 39 éves koruk között legalább két hónapon keresztül szedtek antibiotikumot, 36 százalékkal (OR: 1,03-1,79; CI 95 százalék) gyakrabban fedeztek fel bélpolipot, mint az antibiotikumot nem szedő kortársaiknál.

A későbbi antibiotikum-szedés is magasabb polip-gyakorisággal függ össze. Azok, akik 40 és 59 éves koruk között legalább két hónapon át szedtek antibiotikumot, mintegy 69 százalékos polip-gyakoriságbeli emelkedést mutattak (OR: 1,24-2,31; CI 95 százalék).

A polipokon túlmenően az antibiotikumok szedése a bélrendszeri adenómák kialakulásával is kapcsolatba hozható.

Óvatosan az antibiotikumokkal a jövőben!

Bár a vizsgálati adatok az ok-okozati kapcsolatot száz százalékos biztonsággal nem bizonyítják, az eredmények felhívják a figyelmet a kritikus antibiotikum-alkalmazás fontosságára. Mint arra már más vizsgálatok is utaltak, az antibiotikumok (túlzott) alkalmazása többek között az elhízás, a cöliákia és a gyulladásos bélbetegségek kialakulásával is kapcsolatba hozható.

(Forrás: Gut)

Dr. B. L.
a szerző cikkei

(forrás: PharmaOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés