hirdetés
hirdetés

A paracetamol és az ADHD

Aki a terhessége alatt hosszú ideig szed valamilyen paracetamol hatóanyagú gyógyszert, annál kétszer nagyobb a kockázata annak, hogy a gyermekénél később ADHD forduljon elő, írja az Index.

hirdetés
A lázas, fájdalmaktól szenvedő nőknek nem kell tartózkodni a paracetamol alkalmi használatától, de hosszabb használat esetén érdemes tanácsot kérni egy orvostól – ezt javasolta Eivind Ystrøm, egy tanulmány vezető szerzője, írja a CNN cikke nyomán az Index. A hosszabb használat alatt 29 vagy több nap értendő.

A tanulmány megállapításait a Norvégiában 95 242 anyukáról, 75 217 apukáról és 112 973 gyermekről 1999 és 2009 között begyűjtött információkra alapozták. A vizsgált gyermekek közt 2246 volt figyelemzavaros. A nőket a terhességük 18. hetében esedékes ultrahangos vizsgálaton vonták be a kutatásba, önkéntes alapon.

A nők 47 százaléka szedett paracetamolt tartalmazó gyógyszert, 27 százalékuk egy trimeszterben, 16 százalék két trimeszterben, 4 százalék mindhárom trimeszterben. Aki 29 napnál hosszabb ideig szedett ilyen gyógyszereket, annál a kutatók 220 százalékkal magasabb kockázatot találtak az ADHD kialakulására. Érdekes módon azon apukáknál, akik a fogantatás előtt 29 vagy több napon át szedtek paracetamolt, szintén kétszeres volt a gyermeknél az ADHD kialakulásának kockázata.

Csakhogy van itt még egy kis bökkenő: Ystrøm és munkatársai is arra a következtetésre jutottak, hogy nincs bizonyíték a gyógyszer és az ADHD kialakulása közötti ok-okozati összefüggésre. Emiatt további, erre vonatkozó vizsgálatok elvégzését sürgetik. Úgy tűnik, hogy szükség lenne a témában további, sokkal alaposabb kutatásra, hogy a mért adatokból tudományosan megalapozott következtetéseket lehessen levonni.

(forrás: Index)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés