Fitten és üdén

Vitaminok & társaik a (munkahelyi) stressz ellen

Sokan panaszkodnak a gyógyszertárban arra, hogy nehezen ébrednek reggelente, és a nap során sem képesek a kívánt vagy korábban megszokott fordulatszámra felpörgetni az agyukat. Van megoldás?

hirdetés

Miközben bizonyos csoportokról – így az idősekről és a várandós nőkről – régóta tudott, hogy egyes vitaminokból és nyomelemekből gyakran fordul elő a körükben hiányállapot, kevésbé ismert az, hogy életerős, aktívan dolgozó fiatal emberektől sem áll távol a vitaminhiány.

Kik tartoznak a rizikócsoportba?

1. A vitamin- és nyomelemhiányos, „lifestyle” kategóriába tartoznak azok a felnőttek, akik jelentős munkahelyi terhelésnek és ebből fakadó stressznek vannak kitéve; akiknél a munkahely és a család egyaránt elvárásokat támaszt, és akiknél a legkevesebb mindig az időből van. A vitamin- és nyomelemhiány esetükben – részben – a nem megfelelő stresszkezelési módszereknek, a dohányzásnak, a mértéktelen kávézásnak, a rendszertelen táplálkozásnak, az alkoholfogyasztásnak tudható be.

2. Azok a fiatal felnőttek, elsősorban nők, akik rohanó életmódjukkal, feszített mindennapi tempójukkal együtt járó módon sok esetben hiányosan, egyoldalúan táplálkoznak.

3. A nem kellőképpen változatosan táplálkozók és a divatdiétáknak hódolók szervezete is hiányt szenvedhet bizonyos vitaminokból, nyomelemekből, ásványi anyagokból (1).

Az Egyesült Királyságban a 19–64 éves felnőttek körében végzett széleskörű felmérés alapján az aktív korúak, különösen a nők, számos vitaminból, nyomelemből és ásványi anyagból nem jutnak hozzá az RDA-érték szerinti bevitelhez. Különösen gyakori a B-vitaminok, a magnézium és a cink hiánya. A férfiak mintegy felénél, illetve a nők háromnegyedénél jellemző a kívántnál alacsonyabb napi magnéziumbevitel (1, 2).

Mikrotápanyag

Az RDA-értéknél alacsonyabb bevitel jellemző

Férfiak (%)

Nők (%)

B1-vitamin (tiamin)

12

13

B2-vitamin (riboflavin)

20

28

B6-vitamin (piridoxin)

6

10

B9-vitamin (folsav)

11

30

Magnézium

50

74

Cink

43

45

Táblázat: A 19–64 éves felnőttek mikrotápanyagok bevitelére vonatkozó adatai (1, 2) alapján

A vitamin- és nyomelemhiányos állapot kezelése lényeges, ugyanis a mikrotápanyagok enyhe hiányállapotai is – a fertőzésekkel szembeni fogékonyság növekedésén túl – általános fáradtsághoz és a jó közérzet hiányához vezetnek. Továbbá, vitamin- és nyomelemhiányos állapotban a memória és a koncentrálóképesség romlása tapasztalható, gyakoribbá válnak a hangulati mélypontok, nő a depresszió előfordulási gyakorisága (1).

A megemelkedett homociszteinszinttel együtt járó alacsony B-vitamin-szinteknél romlanak a kognitív funkciók; a folsav és a B12-vitamin csökkent szintjeit a depresszív hangulat és a depresszió gyakoriságának a növekedésével hozták összefüggésbe. A C-vitamin hiánya az aszkorbinsav antioxidáns hatásának „kiesése” miatt ronthatja a kognitív funkciókat. Az utóbbi években sokat hallani a D-vitamin-hiánnyal kapcsolatba hozható hangulati zavarokról. Az ásványi anyagok és nyomelemek közül a cink, a magnézium és a kalcium – az ingerületátvitelben játszott szerepüknél fogva – központi fontosságú az egészséges kognitív működéshez és a közérzet javításához (2. táblázat) (1, 3).

Egyre több multivitamin- és nyomelemkészítményben fordulnak elő – mikrocirkulációt fokozó és egyéb élettani hatásokkal rendelkező – növényi kivonatok (pl. Ginkgo biloba, Panax ginseng). Tény, hogy a drogok a készítményekben gyakran csak szubterápiás dózisokban vannak jelen, mégis szerepet játszhatnak a stressz és a feszültség oldásában (3).

Vitaminok

Nyomelemek

Ásványi anyagok

Növényi kivonatok

  • B-vitaminok (B1, B2, B6, B9, B12)
  • C-vitamin
  • D-vitamin
  • Cink
  • Kalcium
  • Magnézium
  • Ginkgo biloba
  • Panax ginseng
     

Táblázat: Vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok és növényi kivonatok, amiknek a kognitív funkciók és a közérzet javításában szerepük lehet (1, 3)

B-vitaminok és a (munkahelyi) stressz

Több tanulmány a B-vitamin-bevitel stresszoldó hatásáról számol be, és az eredmények megbízhatóságát megerősíti az a 2013-ban publikált metaanalízis, ami alapján a multivitamin- és ásványianyag-bevitel, különösen magas B-vitamin-dózisok esetén, jótékony hatású az észlelt stressz, a hangulat, valamint a közérzet tekintetében (4). Egy 300 fős vizsgálat alapján a B-vitaminok kombinációjával történő négyhetes szupplementáció csökkenti a stresszt (4). A B-vitaminoknak a munkahelyi stressz kezelésében játszott szerepét is tanulmányozták az ún. „Occupational Stress Inventory” módszerrel; amely során bizonyították a három hónapig tartó nagy dózisú B-vitamin-bevitel stresszt enyhítő hatását (4).

Multivitaminok, nyomelemek és a (munkahelyi) stressz

Egy 80 férfi bevonásával végzett vizsgálat a négyhetes multivitamin-alkalmazás – „észlelt stressz kérdőív” (Perceived Stress Scale, PSS) alapján meghatározott – pozitív hatásaira mutat rá. A mikrotápanyag-pótlás után a férfiak kevésbé érezték magukat fáradtnak, és a koncentrálóképességük növekedéséről számoltak be (5).

2012-ben végezték azt a dupla-vak elrendezésű, placebokontrollált kvalitatív vizsgálatot, aminek keretében elsőként dokumentálták a multivitamin-alkalmazás közérzetre kifejtett szubjektív hatásait. 20 és 50 év közötti egészséges felnőtteknél biostatisztikai módszerekkel értékelték a tizenhat hetes, napi egyszeri multivitamin-szupplementáció hatását (3). A multivitamin készítményt szedők csoportjában – a placebóval összevetve – szignifikánsan többen számoltak be a hangulatuk, közérzetük javulásáról, stresszszintjük csökkenéséről, és arról, hogy energikusabbá, szellemileg frissebbé váltak. A kedvező hatások a nők körében kifejezettebbek voltak. Továbbá, ugyan nem szignifikáns módon, de nőtt az alvásminőség javulásáról beszámolók aránya a multivitamint kapók csoportjában. Megjegyzendő, hogy negatív hatásokat nem tapasztaltak a multivitamint szedők (3).

Milyen gyorsan változhatnak a vitamin- és nyomelemszintek a szervezetben?

Egy kettős-vak elrendezésű vizsgálat kimutatta azt, hogy egy 8 hétig tartó diétával a tiamin (B1), a riboflavin (B2), a piridoxin (B6) és a C-vitamin együttes hiányállapota idézhető elő. A diéta megkezdését követően 3–6 hét elteltével már csökkent vitaminszinteket mértek a vérben, illetve az említett vitaminok vizelettel való kiválasztásának a mértéke is csökkent. Bár semmilyen specifikus, vitaminhiányra utaló jelet nem tapasztaltak, a B1-, B2-, B6- és C-vitaminok kombinált hiánya csökkent fizikai teljesítőképességgel járt együtt (6). Néhány vizsgálat rámutat arra, hogy az említett vitaminokon túl, a magnéziumszupplementáció fizikai teljesítőképesség javításában betöltött feladata is lényeges (2. táblázat).

Miközben a vitaminoknak, nyomelemeknek és ásványi anyagoknak a szellemi és a fizikai teljesítőképesség javításában, megőrzésében játszott szerepe körvonalazódni látszik, egyre nyilvánvalóbb az is, hogy a fokozott mentális és/vagy fizikai megterhelés kimeríti a szervezet vitamin- és nyomelemtartalékait. Azaz, a munkahelyi stressz mint extrém megterhelés, megfelelő mikrotápanyag bevitel/pótlás hiányában stresszhez vezethet, ami fáradékonyságban, a koncentrálóképesség romlásában nyilvánul meg (5).

Ha multivitamin- & nyomelemkészítményt ajánlunk (munkahelyi) stressztől gyötört aktív korúaknak, tudni kell, hogy a mikrotápanyagok hiányállapotának a megszüntetése időigényes folyamat. A vitaminhiány kifejlődéséhez – mint az a fenn idézett vizsgálatból (6) is kiderül – néhány hétre van szükség, és hasonlóképpen, a hiányállapot megszüntetése is többhetes folyamat. Bár minden egyes vitamin tekintetében nem állnak rendelkezésre experimentális adatok, a B6-vitaminnál például mintegy hathetes pótlással érhető el a kívánt piridoxinszint. Annak érdekében, hogy a mikrotápanyag-pótlás érzékelhető javulást hozhasson a közérzetben is, legalább 40 napig tartó multivitamin- és nyomelem-szupplementációt javasolnak a szakemberek, ezt célszerű szem előtt tartani expediálás során is (1).

Tehát a mikrotápanyagok bevitele különösen lényeges az aktív korúaknál. Azoknál, akik hosszan tartó fáradékonyságra, kimerültségre, munkahelyi stresszre, a teljesítőképesség csökkenésére panaszkodnak, és a háttérben meghúzódó betegségek kizárhatók, ajánlhatók az energia-metabolizmusban szerepet játszó mikrotápanyagok. A kiegyensúlyozott mikrotápanyag-bevitel és – ahogy számos közlemény is kiemeli – az egészséges életmód kombinációja javíthatja a közérzetet. Kiemelten kell ügyelni a B-vitaminok, a magnézium, a kalcium, a vas és a cink bevitelére; mivel ezek az energiatermelő folyamatokban, a hemoglobin szintézisében, az idegrendszer működésében és az immunfunkció épségének a megőrzésében igazoltan fontos szerepet töltenek be.

Irodalom:

(1) Huskisson E, Maggini S, Ruf M. The role of vitamins and minerals in energy metabolism and well-being. J Int Med Res 2007;35:277–89.

(2) Food Standards Agency: The National Diet and Nutrition Survey: Adults Aged 19 to 64 Years, Vol 3. London: The Stationery Office; 2003.

(3) Sarris J, Cox KHM, Camfield D et al. Participant experiences from chronic administration of a multivitamin versus placebo on subjective health and wellbeing: a double-blind qualitative analysis of a randomised controlled trial. Nutr J 2012; 11:110.

(4) Camfield DA, Wetherell MA, Scholey AB et al. The effects of multivitamin supplementation on diurnal cortisol secretion and perceived stress. Nutrients 2013;5:4429–50.

(5) Carroll D, Ring C, Suter M, Willemsen G. The effects of an oral multivitamin combination with calcium, magnesium, and zinc on psychological well-being in healthy young male volunteers: a double-blind placebo-controlled trial. Psychopharmacology 2000;150:220–5.

(6) van der Beek EJ, van Dokkum W, Schrijver J et al. Thiamin, riboflavin, and vitamins B6 and C: impact of combined restricted intake on functional performance in man. Am J Clin Nutr 1988;48:1451–62.

Dr. Budai Lívia PhD, szakgyógyszerész, egyetemi adjunktus, SE Gyógyszerészeti Intézet
a szerző cikkei

(forrás: Pharma Tribune)
hirdetés
Olvasói vélemény: 10,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Ajánlott

Miért vágyik a gyógyszerész szakma valós adatokra?

A modern gyógyszereknek a piacvezető státusz eléréséhez képesnek kell lenniük arra, hogy nagyrészt helyettesítsék a rendelkezésre álló kezeléseket a jobb hatékonyságuk, biztonságosságuk vagy kényelmük miatt. (x)

 

Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet (FDA) engedélyezte Kite Pharma terápiáját, amely már a második engedélyezett génterápiás rákgyógyszer, adja hírül a 444.hu.

A Népszava birtokában lévő szakmai javaslat a rotavírus elleni védőoltás kötelezővé tételét nem ajánlja a kormánynak.

Annak érdekében, hogy ne a betegellátásra fordított értékes időt pazarolja el, sok gyógyszertárvezető úgy dönt, hogy ezt a feladatot akkor végzi el, amikor a gyógyszertár egyébként is zárva tart, például vasárnap vagy munkaszüneti napokon. De vajon be lehet-e osztani jogszerűen az alkalmazottakat ezeken a napokon?