hirdetés
hirdetés

Tripla adag kalcium sem fokozza a kardiovaszkuláris rizikót

Azoknál az egészséges felnőtteknél, akik naponta 2500 mg kalciumnál kevesebbet vesznek magukhoz, nem fokozott a kardiovaszkuláris rizikó.

hirdetés

Az elmúlt években újra és újra felvetődött a táplálékkal, illetve a szupplementáció révén elfogyasztott kalcium esetleges negatív hatása. Egyesek a kalciumot egyfajta „kardiovaszkuláris méregnek” kiáltották ki, aminek a szokásosnál magasabb adagjai súlyos szív- és érrendszeri következményekkel járhatnak. Ennek alapjául azok a vizsgálatok szolgálnak, amik alapján a kalcium önmagában vagy D-vitaminnal kombinációban való adagolása növeli a szívinfarktus és a stroke kockázatát; más vizsgálatok eredményei mindezt cáfolják.

31 vizsgálat eredményeinek az összegzése ad választ

Az Amerikai Egyesült Államok Nemzeti Oszteoporózis Alapítványa (National Osteoporosis Foundation; NOF) az Amerikai Preventív Kardiológiai Társasággal (American Society for Preventive Cardiology) együtt – számos korábbi vizsgálat eredményeinek áttekintésével – kereste a választ arra, hogy milyen hatások köthetők a különböző dózisú kalcium-bevitelekhez. 31 vizsgálat eredményeinek az áttekintése alapján nem mutatható ki dózis-hatás összefüggés a napi kalcium-felvétel, illetve a szélütéssel vagy a kardiovaszkuláris megbetegedésekkel járó mortalitás tekintetében. A vizsgálatok alapjául szolgáló napi dózisok 200 és 2500 mg közöttiek voltak.

Magas kalcium-adagokkal (több mint napi 2500 mg) kapcsolatos morbiditási/mortalitási adatok nem állnak kellő számban rendelkezésre. Ez alapján a szerzők olyan prospektív vizsgálatokat sürgetnek, amikben a naponta – táplálékkal vagy étrend-kiegészítők révén – felvett nagy dózisú kalcium-mennyiségeket validált módszerekkel határoznák meg.

Megszületett a szakvélemény

A friss vizsgálat szerzői rámutatnak arra, hogy napi 2000-2500 mg-os határig a kalcium bevitele tolerálható és kardiovaszkuláris szempontból is biztonságos. Nincs ugyanakkor bizonyíték arra, hogy az ajánlott napi dózisok (nemtől, élethelyzettől és országtól függően 700-1300 mg kalcium/nap) feletti kalcium-bevitelnek pozitív hozadéka lenne a csontok egészsége, a csontritkulás megelőzése szempontjából.

A „több” kalcium már csak amiatt sem preferált, mert az fokozhatja a vesekövesség kockázatát. A szakemberek elsősorban a táplálékkal (tej, joghurt, sajt, olajos halak) történő kalcium-felvételt javasolják, mivel az kisebb eséllyel vezet vesekövességhez, mint a szupplementáció részeként felvett kalcium.

Ettől messze elmarad a magyar kalcium-fogyasztás

A hazai adatokat tekintve eddig sem kellett egy esetleges „túlfogyasztás” okozta kardiovaszkuláris rizikótól tartani, ugyanis az átlagos hazai napi kalciumbevitel még az ajánlott napi referenciaértéket sem éri el. A magyar felnőttkorú lakosság napi kalcium-bevitele – egy 2014-es felmérés alapján – átlagosan 733 mg, ami a nőknél napi 691 mg, a férfiaknál pedig napi 759 mg kalcium-fogyasztást takar. Mindez alacsonyabb, mint a hazánkban NRV-ként megadott 800 mg.

Forrás: Ann Intern Med

Dr. B. L.
a szerző cikkei

(forrás: PharmaOnline )
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés