hirdetés
hirdetés
2022. augusztus. 16., kedd - Ábrahám.
hirdetés

Komplex szolgáltatáscsomag

Partnerségben a gyógyszertárak sikeréért

Az egyre magasabb szinteket ostromló infláció kiemelt fontosságúvá teszi a szabadáras termékek csoportját a patikákban – véli a Patika Management Kft. ügyvezető igazgatója. Dr. Lázár Szabolcsot többek között a gyógyszertári piacot meghatározó trendekről, a Gyöngy Prémium programról, valamint a foodpandás együttműködésről is kérdeztük annak apropóján, hogy a program fontos mérföldkőhöz érkezett a 300. csatlakozó patikával.

hirdetés

Mi hívta életre 2017-ben a Gyöngy Prémium programot? Mi az, amit egy addigra már tíz éve sikeresen fejlődő hálózat nem tudott nyújtani?

Dr. Lázár Szabolcs: Szerettünk volna a klasszikus marketingtevékenységeken túlmutató, komplex szolgáltatáscsomagot bevezetni a Gyöngy hálózathoz tartozó gyógyszertáraknak. Első körben több mint 100 gyártó beszerzési kedvezményeit, szakmai képzési platformot és egyedülálló üzleti riporting rendszert kínáltunk a partnereinknek – ez volt az alap 2017-ben, amelyet az évek során továbbfejlesztettünk.

Hogyan lehetett az első évben 100 patikát bevonni a programba?

– LSz: Az alapelveink meglehetősen egyszerűek voltak. Konkrét, mérhető üzleti előnyöket ajánlottunk fel, transzparens és hiteles kommunikációval megtámogatva. A gyors bővülésnek ez volt az elsődleges oka: a patikák legfontosabb gazdálkodási paraméterei már a belépést követően, hamar és érezhetően javultak, csökkent a készletszint, nőtt az árréstömeg. Közben jelentős munkaidő szabadult fel a gyógyszertárakban, amelyet jellemzően a betegek kiszolgálására csoportosíthattak át.

Hogyan tud a Gyöngy Prémium azóta is a legdinamikusabban növekvő hálózat maradni? Kevesebb mint öt év telt el, és már 300-an csatlakoztak.

– LSz: A gyógyszertárak működtetése összetettebb és költségesebb, mint korábban bármikor. A betegellátásra fordított idő arányait tekintve csökken, holott ennek az ellenkezőjét szeretnék a gyógyszertárak. Azt gondolom, minden olyan szolgáltatáselemre fokozatosan nő az igény, ami egyszerűbbé vagy költséghatékonyabbá teszi a gyógyszertár működtetését és a betegekre több időt lehet fordítani. A Gyöngy Prémium program minden eleme azt a célt szolgálja, hogy támogatást nyújtson ebben a helyzetben.

Vezetőként, illetve személyesen miért­ fontos a Gyöngy Prémium program sikere?

– LSz: A gyakorlat és az elmúlt öt év igazolta azt, hogy a szorosabb együttműködési szintet jelentő franchise és a laza marketing-együttműködés mellett van piaci létjogosultsága a kettő közé pozicionált üzleti modellnek. A Gyöngy Prémium program kézzelfogható sikere ráadásul mindent felülmúló lelkesedést és motivációt jelent a Patika Management csapatának: ez felbecsülhetetlen muníció, amelyet évről évre a program fejlesztésébe konvertálunk.

Mi lehet a jövőben a további terjeszkedés motorja?

– LSz: Elsődleges célként tekintünk a gyógyszertárak támogatására a gyógyszerek kiskereskedelmén túli termékszegmensekben. Ezek jelentős növekedési potenciált jelentenek számunkra, ugyanakkor rendkívüli kihívást is a korszerű kereskedelmi technikákat, professzionális marketingtevékenységet folytató drogériák, hiper- és szupermarketek, valamint a diszkontok részvétele miatt. A referenciapatika programunk a válasz erre a kihívásra. Kifejezetten a patikai termékportfólióra és működésre szabtuk az üzletmodellünket, amely a nyitott polcos kereskedelmi know-how-ra épül. Az első nyílt vásárlóterű Gyöngy referenciapatika 2019-ben indult, mostanra már 49 működik ebben a formában. Ezek a gyógyszertárak a pandémia előtt és alatt is jelentős többletforgalmat bonyolítottak a hagyományosokhoz képest. Az extra növekedés fő hajtóerejét a gyógyszertáron kívül is forgalmazható, nem gyógyszernek minősített termékcsoportok alkották.

Miért gondolják, hogy ezen a területen felvehetik a versenyt a jelentős tapasztalattal és szélesebb termékpalettával rendelkező drogériákkal?

– LSz: A szabadpiaci konkurensekhez viszonyítva van egy igen fontos komparatív előnye a gyógyszertáraknak: a szakértelem és a termék egy helyen elérhető. Az a célunk, hogy erre építve, észszerű portfólióbővítéssel, erős marketingtámogatással minél nagyobb legyen a patikák részesedése ezen a piacon.

Milyen trendek határozzák meg ma a gyógyszertári piacot?

– LSz: Közismert probléma, hogy a támogatási rendszerből és a rögzített árrésekből fakadóan a vényköteles gyógyszertömeg árréstartalma évek óta folyamatosan csökken. Az elmúlt években a szegmensből hiányzó árréstömeget a nem támogatott gyógyszerek és az egyéb, patikában forgalmazható termékek forgalmának dinamikus növekedése ellensúlyozta. Az idei év is erősen kezdődött, a szabadáras termékek forgalma jelentősen bővült, azonban egy régen látott ellenséggel, a magas inflációval is szembe kell néznünk. A legnagyobb fejfájást most az okozza, hogyan lehet a gyógyszertár működéséhez szükséges fedezetet hosszabb távon megteremteni. A költségnövekedés mértéke százalékban kifejezve várhatóan két számjegyű lesz az idei évben, tehát az egyensúly megtartásához hasonló dinamikájú árréstömeg-növekményre lenne szükség. A gyógyszertári forgalom közel kétharmadát adó vényköteles gyógyszerszegmens árrésének növelése nélkül ez óriási kihívást jelent az egész gyógyszer-kereskedelmi szektornak. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy újszerű megoldásokat alkalmazzunk a gyógyszertárakban. Meg kell küzdenünk a vásárlókért, hogy a patikában vásárolják meg azt, amit egyébként máshol szoktak.

Újszerű megoldásnak számít az együttműködésük a foodpandával. Mennyire vált be?

– LSz: Egyedülálló lehetőség volt, ami jelentős lökést adhatott volna a gyógyszertáraknak, ha nem lép életbe az OTC gyógyszereket kizáró jogszabály-módosítás. A patikák január 1-ig a saját területükön invesztíció és marketingköltségek nélkül léphettek be az online gyógyszerpiacra. Mindezt megkerülhetetlen módon, hiszen a gyors kiszállítás lényege épp az, hogy a csomagfelvétel és a szállítási cím között maximum néhány kilométer távolság lehet. Ebből következik, hogy a gyógyszertárak nélkül nem lehet megvalósítani a szolgáltatást. Hálózatként úttörők voltunk a piacon, a lehetőséget azonban nem csupán tőlünk vette el a módosítás, hanem az összes patikától. Meggyőződésem, hogy a gyógyszerek gyors kiszállítása társadalmi szempontból igenis hasznos, a felmerült aggályok pedig kezelhetők. Ezért a jogszabály újragondolása egyaránt érdeke a társadalomnak és a gyógyszer-kiskereskedelemnek is.

Hogyan változnak a gyógyszerészek elvárásai?

– LSz: Évről évre magasabbak, és ez így van rendjén. A gyógyszertárvezetők menedzserekké váltak az elmúlt évek során. Mivel sokkal komplexebb tevékenységet végeznek, mint korábban, tőlünk is egyre összetettebb szolgáltatást várnak el. Egyetlen út van számunkra: megfelelni az elvárásoknak.

 

Dr. Kóró András, a Gyöngy Prémium programhoz 300. tagként csatlakozó egri Kígyó Patika vezetője a kezdeményezésről

„Az elsődleges előny, hogy a program nem hagyja egyedül a család tagjait: részmegoldások helyett egyéni igényekre, kérdésekre nyújt megoldásokat, akkor és ott segít, amikor és ahol kell. Közben pedig folyamatosan fejlődik, keresi és a kezdeményezéshez tartozó patikákkal meg is osztja az új lehetőségeket. Mindezek eredményeképpen optimalizálódnak a gyógyszerkészleteink, nem kell annyi időt fordítanunk a beszerzésekre, egyszerűsödtek és gyorsultak a havi akcióink előkészületei. Ez pedig nagyobb vásárlói elégedettséghez és a törzsvevői kör erősödéséhez vezet, kiegyensúlyozottabbá teszi a gyógyszertári gazdálkodást. Közben pedig több energia jut az érdemi munkára azzal, hogy a program rengeteg korábbi feladatot levesz a vállunkról: több időt tölthetünk a tára előtt, és kevesebbet az irodában. A rendszeres és részletes riportok révén lehetőségünk nyílik megismerni az elvégzett munka konkrét eredményeit, és rendkívül értékesek a továbbképzési lehetőségek is: a hozzáadott tudásunk pontosabb termékválasztást jelent, ami több elégedett és visszatérő vásárlót eredményez, és éppen ezzel a szakértelemmel tudunk versenyelőnybe kerülni például egy drogériával szemben. Engem konkrétan azzal győztek meg, hogy precízen be tudták mutatni, milyen hozadékot jelent a patikának financiálisan az együttműködés, amely úgy kínál számos előnyt, hogy közben meghagyja a lehetőséget az önálló döntések meghozatalára.”

(forrás: Pharma Tribune)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés