hirdetés
hirdetés
2022. december. 07., szerda - Ambrus.
hirdetés

Oda kell figyelni a beteg értékrendszerére

A legtöbb orvos számára frusztráló, amikor a betegek nem követik javaslatait, instrukcióit. Együttműködést várnak a betegektől, annak ellenére, hogy klinikai vizsgálatok világosan igazolták, hogy nem kellene.

hirdetés


 A betegek sokat változtak az elmúlt időszakban. Manapság a páciensek túlnyomó többsége jól informált és aktív. Mary S. Stone munkatársaival a Stategic Medicine 1998 januárjában megjelent írásában megpróbál egy, a compliance helyett az adherencián alapuló megközelítést nyújtani, mellyel a betegek elégedettsége és a klinikai kimenetel egyaránt javítható.

Az „empowered” (jogosultságokkal rendelkező) betegek korában ideje másképp gondolkodni a compliance-ről. Míg a compliance a tekintély passzív elfogadását, az adherencia a vélemény tudatos, aktív elfogadását jelenti. Motiválnunk kell a betegeinket, hogy megfelelően törődjenek önmagukkal. Ehhez három alapvető dolgot kell biztosítanunk a betegünkkel folytatott kommunikáció során: azonos értékrend, közös nyelv és kölcsönös tisztelet.

A legtöbb esetben a non-compliance oka nem más, mint hogy a beteg nem ért egyet a kezelési célokkal. Oda kell figyelni a beteg értékrendszerére, ez lehet az első lépés a beteg adherenciájának elnyeréséhez. Ha egyetértés alakul ki a kezelési célokat illetően, nagyobb eséllyel törődik magával a beteg a rendelő elhagyását követően.

Az orvosi ellátás új modellje szerint a beteg is aktívan részt vesz a gyógyulásban, míg az orvos a tudás forrása, de szerepe sokkal inkább hasonlít egy trénerére vagy pedagóguséra. A beteg a technikai erőforrások, orvosi szakértelem és pszichoszociális támogatás miatt keresi fel az orvost, de saját maga felelős állapota gondozásért.

Kimutatták, hogy a beteg elégedettségét nagymértékben növeli, ha lehetőség szerint az orvos érthető, hétköznapi nyelven tájékoztatja őt, nem pedig orvosi kifejezések tömkelegét zúdítja rá. Affektív (az érzelmeket kifejező) nyelv használatával könnyebben érthetővé válik a beteg számára a mondanivaló, és hamarabb közös nevezőre lehet jutni, ezen kívül bizonyítottan javul a klinikai kimenetel is. Még a negatív érzelmek kimutatása is elősegíti a gyógyulást, mert azt sugározza a beteg felé, hogy az orvos törődik a beteg sorsával.

Az orvosi kommunikáció harmadik kiemelkedő fontosságú faktora a kölcsönös tisztelet. A beteg iránti tisztelet ápolásában segít, ha tájékozódunk, mennyire kíván a beteg részt venni a saját állapotára vonatkozó klinikai döntésekben, majd eszerint járunk el a vizitek során. Sokszor már tisztában vagyunk a beteg ez irányú igényével,.Ha mégsem, a legegyszerűbb, ha megkérdezzük róla.

A közlemény egy rövid, négypontos gyakorlati javaslattal zárul, mely elősegítheti a betegek adherenciájának és lojalitásának megnyerését. 

A cikk folytatásáért kattintson ide! 

(forrás: PharmaOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés