hirdetés
hirdetés

Megtörtént az első...

A HUMVO Nonprofit Zrt. (HUMVO) a hazai gyógyszer-azonosítási rendszer fejlesztésének azon szakaszába ért, melyben megtörtént az első, biztonsági elemekkel ellátott forgalomban lévő gyógyszerkészítmény azonosítása. Ezzel bizonyítást nyert, hogy a magyarországi gyógyszerazonosítási rendszer (HUMVS) éles gyógyszertári környezetben is működik.

hirdetés

A HUMVO-nak, és a gyógyszerellátási lánc azon szereplőinek, akik számára a jogi szabályozás feladatokat állapít meg a (főszabály szerint) vényköteles gyógyszerek külső csomagolásán elhelyezendő biztonsági elemekkel kapcsolatban, alig másfél hónap áll még rendelkezésükre ahhoz, hogy a 2019. február 9-től kötelezően alkalmazandó új, pán-európai gyógyszerazonosítási rendszerbe bekapcsolódva közösen működtessék a HUMVO által felállított és üzemeltetett  magyarországi gyógyszer-azonosítási rendszert annak érdekében, hogy a hamisított gyógyszerek jogszerű ellátási láncba való bekerülését megakadályozzák.

A HUMVO az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet szakmai támogatásával és felügyeletével végzi munkáját. A tavaly júliusban megalakult szervezet alapítói (a Generikus Gyógyszergyártók és Forgalmazók Magyarországi Érdekvédelmi Egyesülete, a Gyógyszer-nagykereskedők Szövetsége, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete a Magyar Gyógyszerészi Kamara, a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetsége, valamint a Védettség Oltóanyag és Immunbiológiai Termék Gyártók és Forgalmazók Egyesülete) által delegált Igazgatóság irányításával a HUMVO 2018. februárjában kötött szerződést az Arvato Systems GmbH-val (Arvato) a Magyarországi Gyógyszer-azonosítási Rendszer (HUMVS) létrehozására és működtetésére.

A HUMVO és az Arvato közös fejlesztésének eredményeképpen a HUMVS 2018. július 10-én kapcsolódott össze az európai központi adattár, az ún. EU-HUB éles környezetével, lehetővé téve ezzel a forgalomba hozatali engedély jogosultak számára az egyedi gyógyszerazonosítóval ellátott és Magyarországon forgalmazott vagy forgalmazni kívánt gyógyszerek adatainak feltöltését annak érdekében, hogy az érintett gyógyszerek eredetiségét HUMVS magyar végfelhasználói – így különösen a közforgalmú és intézeti gyógyszertárak, valamint a gyógyszer-nagykereskedők – az ellátási lánc meghatározott pontjain ellenőrizni tudják. Ezzel párhuzamosan elindult a HUMVO végfelhasználó partnereinek informatikai csatlakoztatása is.

A HUMVO hónapok óta szorosan együttműködött az IT-fejlesztőkkel, gyógyszertári rendszergazdákkal, támogatva őket abban a fejlesztési folyamatban, melynek célja, hogy a gyógyszertárak és a nagykereskedők informatikai rendszerei össze tudjanak kapcsolódni a magyarországi gyógyszerazonosítási rendszerrel. Jelenleg is folyamatosan zajlik a gyógyszertárakkal, gyógyszer-nagykereskedőkkel, egészségügyi szolgáltatókkal történő szerződéskötés, amely a végfelhasználók éles rendszerhez történő csatlakozásának jogi feltétele.

Több, mint 1500 gyógyszertár kezdte meg a szerződéskötést a szervezettel. A HUMVO sikeres fejlesztésének köszönhetően, 2018. december 20-án, a HUMVO által működtetett rendszerben egy közforgalmú gyógyszertár, valamennyi kötelezettségének teljesítését követően, sikeresen azonosított egy biztonsági elemekkel ellátott forgalomban lévő gyógyszerkészítményt. Ezen újabb mérföldkő teljesítése valós környezetben igazolja az éles rendszer megfelelő patikai működését.

A következő időszakban a HUMVO folyamatosan adja ki a hozzáférési jogosultságokat azon partnereinek, akiknek végfelhasználói szerződését a HUMVO aláírta és IT fejlesztőjük/rendszergazdájuk sikeresen elvégezte a technikai csatlakozáshoz szükséges IT-fejlesztést és megfelelőségi tesztet. A rendszer tehát működőképes, minden nap bővül azon patikák, és nagykereskedők száma, akik teljesíteni tudják jogszabályi kötelezettségüket és biztosítani tudják 2019. február 9-ét követően is a magyarországi gyógyszerellátás zavartalan működését.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés