hirdetés
hirdetés

Megtévesztő reklámok a Spártai Vitamincsaládról

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Spártai Vitamin Kft. jogsértő módon, orvosi ajánlással reklámozta a Spártai Vitamincsalád termékeit, és megtévesztette a fogyasztókat a termékek összetételét tekintve. A jogsértésért 2 milió forint bírságot szabott ki GVH, és egyúttal megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását.

hirdetés

A Spártai Vitamin Kft. négy termékkategóriában (alapvitaminok, ásványi anyagok, speciális készítmények, multivitaminok) összesen 27 étrend-kiegészítőt forgalmaz Spártai Vitamin márkanévvel. A vállalkozás bejelentette e termékeket forgalmazás céljából az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézetnél.

A GVH úgy ítélte meg, hogy a Spártai Vitamin Kft. jogszerűtlenül népszerűsítette termékeit több reklámjában és egyéb tájékoztatásaiban 2014 márciusától, mert

  • a jogszabályi tilalom ellenére orvosok ajánlásával hirdette azokat;
  • bizonyítatlanul állította, hogy termékei 100%-ban természetesek.

A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott.

Súlyosító körülményként értékelte többek között a jogsértő kereskedelmi gyakorlat kiterjedtségét.

A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy

  • a vállalkozás lépéseket tett a jogsértő tartalom eltávolítására a kereskedelmi kommunikációiból és termékcímkéiről is már a versenyfelügyeleti eljárás alatt;
  • a vállalkozás nem vitatta a jogsértést, és megfelelési programot dolgozott ki jogkövetési szándékának alátámasztására, és a dokumentumot be is mutatta a GVH-nak.

A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy egy szakmai ajánlás – mint bizalmi elem – többféle fogyasztói értelmezéssel bírhat annak megfogalmazásától, a megjelenítés formáitól és a piac jellemzőitől függően. Néhány termékkategória (gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, élelmiszer) esetében uniós rendelet tiltja vagy korlátozza egészségügyi szakemberek ajánlásának megjelenítését.

Az ágazati szabályozás szerint élelmiszerek hirdetésekor tilos olyan egészségre vonatkozó állításokat tenni, amelyek egyes orvosok vagy egészségügyi szakemberek, valamint egyéb – közösségi vagy tagállami szabályozás által biztosított kereteken kívüli – szervezetek ajánlásaira hivatkoznak.

Ha egy konkrét orvos jelenik meg a reklámokban, akkor a GVH az ágazati szabály alapján értékeli a kereskedelmi kommunikációt. Ennek megítélésénél nincs jelentősége, hogy a megnevezett orvos valós-e, vagy a megjelenő képek az adott személyről készültek-e, az ilyen típusú állítások bizonyítás nélkül, a tartalmuk valóságától függetlenül jogsértőnek minősülnek.

Ha azonban az állítás nem egy konkrét orvosra, hanem általában az orvosokra vonatkozik pl. „az orvosok ajánlásával” szövegrész jelenik meg a reklámokban, akkor a GVH megtévesztésként – tehát nem a speciális ágazati szabályok alapján – értékelheti a magatartást, azaz a vállalkozásnak azt kell bizonyítania, hogy általánosságban orvosok, illetve minden orvos ajánlja a terméket.

(forrás: GVH, PharmaOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés