hirdetés
hirdetés

Milliárdok és átfutási idők

Jelentősen javult a gyógyszerfejlesztés hatékonysága

A gyógyszeripari kutatás-fejlesztési költségek legizmosabb tétele klinika vizsgálatok során keletkezik.

hirdetés

Az immár előzetes közigazgatási egyeztetésig jutott egészségipari stratégia zászlóshajója nem véletlenül a gyógyszeripar, derült ki a Világgazdaság által szervezett I. Innovációs Fórumon, ahol hihetetlen adatokkal sokkolta hallgatóit az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének (AIPM) elnöke. Az említett ágazat 2016-os kutatás-fejlesztési értéke világszinten 160 milliárd euró – 52 ezer milliárd forint – volt, ami a tervek szerint 2024-re, éves szinten 200 milliárd euróra emelkedik. Mindebből jelenleg Európára 39 milliárd euró – 12 ezer milliárd forint – jut, sorolta Vereckei Péter, hozzátéve: a magyar K+F érték – megtisztítva a multiplikátor hatásoktól – ennek 0,5 százalékát éri el.

A gyógyszerfejlesztés hatékonysága jelentősen javult az elmúlt években, dinamikusan nő a lehetséges terápiák tárháza. Jelenleg 7000 új gyógyszer fejlesztése zajlik, amelyek 74 százaléka teljesen újszerű megközelítést alkalmaz. A gyógyszerkutatás – mint a fenti számok is igazolják – drága dolog. Míg az 1970-es években 150 millió dollár befektetésével sikerült egy új készítményt kifejleszteni és piacra hozni, ehhez ma már 2,6 milliárd dollár kell. Az ennek során keletkező K+F költségek legjelentősebb tétele a klinikai vizsgálatok során keletkezik, ez teszi ki az össz kutatás-fejlesztési kiadás 48,5 százalékát.

Forrás: 123rf
Forrás: 123rf

Bár a klinika vizsgálatok számát tekintve nincs miért szégyenkezniük, a régió minden országa veszített korábban elért pozíciójából. Az elnök szerint ennek többféle oka van, így többek között az is, hogy megváltozott a klinikai vizsgálatok szerkezete, ma már a ritka betegségekre, vagy egy-egy tumortípus egy-egy alcsoportjára fókuszálnak, fejlesztenek terápiát. Más országokba helyeződik át a kutatás, amelynek célpontja ma már sokszor India és Kína, többek között demográfiai okok miatt.

Olyan okok is szerepet játszanak azonban az elért status quo tartásában, amelyen egy egységes kormányzati koncepció, átgondolt egészségipari stratégia egyaránt segíthetne. Annál is inkább, mivel a nemsokára életbe lépő új európai szabályozás csökkenti Magyarország abból fakadó előnyét, hogy az elmúlt években sikerült alacsonyan tartani a hatósági engedélyeztetés idejét. Ez a jövőben az unióban egységes lesz, a rajtkőre lépés tehát egyszerre történik majd. Mindenképp gyorsítani kellene viszont az intézményi szerződéskötések idejét, újrafogalmazva a betegtoborzás mára korszerűtlenné vált szabályait. Sokszor keresik meg betegek az egyesületet arról érdeklődve, vajon zajlik-e az ő kórképükben olyan klinikai vizsgálat Magyarországon, amelyhez csatlakozva hozzájuthatnának a legkorszerűbb, innovatív terápiához. Vereckei Péter szerint ez arra hívja fel a figyelmet, hogy mindenképp létre kell hozni a betegek számára egy olyan adatbázist, amelyben kereshetők lennének a hazánkban zajló klinikai vizsgálatok.

Az innováció soha nem látott eredményeket produkált, emelte ki az AIPM igazgatója, előadásában a Hepatitis C, vagy a vérképzőszervi betegségek kezelésének újszerű sikeres kezelésére emlékeztetve a hallgatóságot. Holchacker Péter azonban az elkerülhető halálozások hihetetlen magas hazai mértékével kapcsolatban szólt az új terápiák nehézkes befogadási gyakorlatáról is. Példaként elmondta, hogy az európai forgalomba került 167 korszerű készítményből ugyan valamilyen módon – például az éves szinten ma már 18 ezret elérő egyedi méltányosság révén – 101 elérhető, ám támogatásban csak 53 részesül. A befogadás hosszú átfutási idejének rövidítésére közös megoldást kell véleménye szerint találni.

További információk az I. Innovációs Fórumról a MedicalOnline-on: A klinikai vizsgálatok, s nem mellesleg 40 milliárd forint „hovatartozásán” vitatkozik az innovációs és az emberminisztérium.

Horváth Judit
a szerző cikkei

(forrás: PharmaOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés