Hatékonyság vagy függetlenség?
A hazai patikák hat éve csatlakozhatnak franchise-hálózatokhoz. A gyógyszerészi kamara elnöke szerint ugyanakkor akad néhány kérdés, amelyet érdemes mérlegelni, írja a MarketingPirula.
“Egy beszerzési társulás nyilvánvalóan előnyt jelenthet a patikák többségének, mivel a nagyobb rendelési volumen a jelenlegi rendszerben nyilvánvalóan jobb tárgyalási pozícióval jár. A franchise-rendszerekkel kapcsolatban azonban ezen felül vannak olyan szempontok is, amelyek megfontolásra érdemesek – mondta a MarketingPirulának dr. Hankó Zoltán, a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) elnöke. – Az első, hogy a személyi jogos gyógyszerésznek a gyógyszer-gazdaságossági törvényben rögzített jogai és kötelezettségei megmaradnak-e vagy sem? Kérdéses, hogy lemondhat-e a jogszabályban rögzített menedzsmentjogai és kötelezettségei gyakorlásáról, hiszen egy magánjogi szerződés nem írhatja felül a törvényt. Nem vagyok abban biztos, hogy ezt mindegyik franchise-szerződésben figyelembe veszik. A másik kérdés, hogy jó és szabályos-e, ha a franchise-rendszergazda egyben közvetlenül vagy közvetetten résztulajdonos is az adott patikában. Ilyen esetben ugyanis a kisebbségi tulajdonos a tulajdoni arányához képest jóval erősebben tudja érvényesíteni az érdekeit a franchise-szerződésen keresztül. Problémásak lehetnek továbbá az olyan megállapodások, amelyek meghatározott termékek, termékcsoportok fokozott promóciójára és forgalmi volumenhez kötött értékesítésére presszionálják a gyógyszerészeket. Ezek ugyanis felülírhatják a gyógyszertárakban dolgozó szakemberek ugyancsak jogszabály által garantált szakmai önállóságát” – sorolta fenntartásait a kamara elnöke.

Hankó Zoltán szerint bár nem kétséges, hogy a franchise-rendszerek többletforrást biztosítanak az átvevőknek, ezek a pluszforrások nem a teljes gyógyszerellátó rendszer kiegyensúlyozott működését szolgálják, hanem a franchise-rendszergazda – nem egy esetben nagykereskedő – érdekérvényesítő erejét növelik a gyógyszertárak felett, és az ágazaton belüli egyenlőtlenségeket növelik. Ráadásul az MGYK rendelkezésére álló adatok szerint azokban a gyógyszertárcsoportokban, amelyekben a franchise-modell dominál, a gyógyszertárak által fizetett szolgáltatási díjak ugrásszerűen megnőnek. “Ez azt valószínűsíti, hogy ezek a szolgáltatási díjak jelentős mértékben a franchise-rendszergazdákhoz folynak be. Hogy az anyagi előnyök és a többletköltségek hogyan viszonyulnak egymáshoz, azt természetesen mindig az adott gyógyszertárnak kell megítélnie” – tette hozzá.