hirdetés
hirdetés

Ha nem működik, akkor reklámozhatod?

Miért olyan népszerűek a nyilvánvaló átveréseken és áltudományos hülyeségeken alapuló kamucsodaszerek, mindent gyógyító terápiák és alternatív medicinák? A pszichológiai okok és az egészségügyből való kiábrándulás mellett ennek szabályozási okai is vannak, írja az Index.

hirdetés

Minek van egyáltalán gyógyszerreklám? – vetődik fel a kérdés óhatatlanul, és teljesen jogosan, első reakcióként a gyógyszerek reklámjainak szabályozása kapcsán. Elvégre gyógyszert azért fogyasztunk, mert valami bajunk van, és ezt szeretnénk megszüntetni. Azt pedig könnyű belátni, hogy laikusként célszerűbb ilyen esetekben a reklámok helyett az orvosokra bízni a választást. Ebből kiindulva a világ legtöbb országában a vényre kapható gyógyszereket egyáltalán nem lehet reklámozni, és ahol igen, ott is erősen lobbiznak az orvosok azért, hogy ne lehessen.

Magyarországon szintén tilos az ilyen gyógyszerek hirdetése, a tb által támogatott összes szerrel együtt. A vény nélkül kapható gyógyszerek reklámozását is szigorú szabályokkal bástyázták körül. A gond az, hogy ami papíron nem számít gyógyszernek, nem bizonyított a hatásossága, nem kell kismillió ellenőrzésen átesnie, de az emberek mégis gyógyszerként fogyasztják – na, arra ezek a szabályok pont nem vonatkoznak. Vagyis a kamucsodaszerek kapnak még egy kör előnyt a valóban hatásos szerekkel szemben.

És hogy még rosszabb legyen: az igazán súlyos népbetegségnek számító területeken, mint a diabétesz, az onkológia összes területe és részben a szív- és érrendszeri betegségek, gyakorlatilag minden valódi gyógyszer reklámozása tilos. Ami önmagában nagyon helyes, de mégiscsak azt eredményezi, hogy a betegek bizalmáért folytatott reklámozási versenyben kizárólag az igazolt gyógyhatással nem rendelkező szerek vannak a pályán.

A gyógyszerek, étrend-kiegészítők és úgy általában az egészséggel kapcsolatos termékek hirdetéseinek egészen meglepő szabályai is vannak – mármint azért meglepőek, mert egyszerű média- és reklámfogyasztóként úgy tűnik, mintha ezeket lépten-nyomon megszegné boldog-boldogtalan a hirdetésekben.

  • Tilos például gyógyszert hirdetni híres emberrel vagy orvossal.
  • Tilos étrend-kiegészítőnek betegséget megelőző vagy gyógyító hatást tulajdonítani, de még olyasmi sem engedélyezett mint pl. „erősíti a szervezet természetes védekezőképességét”, vagy hozzájárul az egészséges emésztéshez”.
  • Egészen részletesen meg van határozva, hogy milyen hatóanyaghoz kapcsolódóan milyen egészségügyi hatást szabad állítani (itt a gigantikus EU-s lista).
  • Nem lehet olyat sugallni, hogy egy szer biztos gyógyulást ígér, vagy nincs mellékhatása.

A törvény csak élelmiszereknél és étrend-kiegészítőknél írja elő, hogy az egészségre vonatkozó állításokat általánosan elfogadott tudományos bizonyítékokra kell alapozni, és azokkal kell alátámasztani.

Gyógyszerek reklámjánál viszont a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) állásfoglalása szerint nem az állítás valóságtartalma bír elsődleges jelentőséggel, hanem az, hogy egy vállalkozás az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatja-e be a készítményét.

A teljes cikk

(forrás: Index)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés