hirdetés
hirdetés
2022. július. 07., csütörtök - Appolónia.
hirdetés

Gyakori hipoglikémia: életmód- vagy gyógyszerváltás?

 A hipoglikémia veszélyes állapot, így nem csak a gyors kezelésére, de a megelőzésére is nagy hangsúlyt kell fektetni dr. Borús Hajnal, a Cukorbetegközpont diabetológusa szerint.

hirdetés

A hipoglikéma alacsony vércukorszintet jelent. Hivatalosan 3,9 mmol/l alatt beszélhetünk hipoglikémiáról. A még enyhe hipoglikémia könnyen kezelhető a tünetek megjelenésekor valamilyen gyorsan felszívódó szénhidrát fogyasztásával, ám súlyosabb esetben csakis a glukagon segíthet. Korábban ez csak injekció formában létezett, azonban nemrég kifejlesztettek egy spray változatot is, melynél egy egyszerű készülék segítségével spray formájában az orr nyálkahártyájára lehet juttatni a glukagont. Amennyiben a hipoglikémia bevezető tüneteinél nem avatkozunk be, az állapot romlik, és rángógörcs, eszméletvesztés is kialakulhat. Jellemző bevezető tünetek lehetnek: remegés, hideg verejtékezés, pulzusszám emelkedés, sápadtság, beszédzavar, ingerültség, látászavar, émelygés, éhségroham jelentkezése. Sajnos előfordulhat, hogy a hipoglikémia nem okoz panaszokat – ez főleg a hosszú évek óta fennálló diabétesz esetén lehet jellemző.

A hipoglikémia oka a magas inzulinszintben keresendő (vagy túlzott az inzulin felszabadítás, egyes antidiabetikumok hatása, vagy az illető túl sok inzulint adott be magának túl kevés CH fogyasztása mellé), mely csökkenti a glükóz szintjét. Ezenkívül abnormális agyalapi mirigy, illetve mellékvese működés is generálhatja.

Keresni kell az okokat

A következő kérdéseket érdemes feltenni, hogy kiderüljön, mi is okozza a gyakori hipoglikémiát:

  • A nap mely időszakában lesz alacsony a vércukor?
  • Testmozgás, fizikai aktivitás után jelentkezik?
  •  Mikor tapasztalható? Meleg vagy hideg környezetben?

Ha a nap ugyanazon időszakában jelentkezik (pl. ebéd előtt), úgy korábbra hozható az ebéd, vagy előtte több lehet a tízórai. Elképzelhető, hogy az inzulin adagján kell változtatni. Betegség, stresszes időszak esetén érdemes gyakrabban ellenőrizni a vércukorszintet, hiszen ezen állapotok könnyen vezethetnek vércukor kisiklásokhoz.

Vizsgáljuk az étrendet

A hipoglikémiát leggyakrabban a rosszul összeállított étrend, illetve a szokásosnál több fizikai aktivitás okozza. Ha rendszeresen jelentkezik, érdemes átbeszélni a jelenlegi életmód/ gyógyszeres/inzulinos terápiát diabetológussal ill. dietetikussal. Ilyenkor vagy a bevitt szénhidrát mennyiségén, fajtáján vagy a gyógyszer/ inzulin dózison kell változtatni.

Óvatosan az alkohollal

Aki cukorbetegként alkoholt fogyaszt, annak tudnia kell, hogy már 0,45 ezrelékes véralkohol szintnél károsodik a máj glükóz kibocsájtása. Bár az italok szénhidráttartalma miatt először megemelkedik a vércukorszint, később azonban a máj glükóz kibocsájtásának károsodása miatt ez erősen leeshet, így előfordulhat, hogy súlyos hipoglikémiához vezet. Ezt a hatást egyes tablettás antidiabetikumok és az inzulin felerősítik. Ezért mindenképpen ajánlott az alkohol fogyasztás mellett enni is, hogy a hipoglikémiát megelőzzük. Ilyenkor tanácsos a vércukorszintet gyakrabban ellenőrizni. A vércukoresés az alkohol fogyasztása után akár órákkal is kezdődhet (extrém esetben, akár 12 óra elteltével is) és hosszan elhúzódhat, ezért különösen fontos, hogy alkohol fogyasztása után inkább enyhén emelkedett vércukorszinttel feküdjön le a diabéteszes. A biztonságos napi alkohol fogyasztás nők esetében 10 g, férfiak esetében 20 g.

A meleg és a sport hatása

A meleg fokozza a bőr vérellátását, s így gyorsabban hat az inzulin, mert az idő míg az inzulin a bőr alatti kötőszövetből a vérkeringésbe jut, lerövidül. Ezért megtartott inzulinadagok mellett melegben könnyen léphet fel hipoglikémia – mondja dr. Borús Hajnal, a Cukorbetegközpont diabetológusa. Érdemes vigyázni nyáron a napozással, a hőségben való kinn tartózkodással, valamint a forró fürdőkkel, szaunákkal, gőzfürdőkkel! A sport javítja a sejtek inzulinérzékenységét, így ennek kapcsán is ügyelni kell az esetlegesen csökkent inzulinigényre.

Lehet, hogy a gyógyszerváltás segít

Általánosságban elmondható, hogy az inzulinok alkalmazása hajlamosít a leginkább a hipoglikémiára, ám léteznek más antidiabetikomok is, melyek szedése mellett leeshet a vércukorszint. A cukorbetegség kezelésére ma már sok készítmény (közöttük többféle inzulin és számos más antidiabetikum) létezik. Gyakori hipoglikémia esetén lehet, hogy egy jobban megválasztott készítmény is segíthet.

(forrás: Cukorbetegközpont)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés