hirdetés
hirdetés

Fájdalomcsillapítók mellékhatása: szívproblémák

Két elterjedt, vény nélkül kapható gyógyszer, az ibuprofen és a diklofenák enyhén növelheti a szívproblémák kockázatát, ha hosszú időn át, nagy dózisban szedik őket.

hirdetés

A Lancet orvosi folyóiratban megjelent tanulmány szerint a dohányzók és túlsúlyosok még nagyobb veszélyben vannak. A kockázatokról már korábban is beszámoltak a kutatók, ám az Oxfordi Egyetem kutatócsoportja most minden eddiginél nagyobb alapossággal elemezte a kérdést.

Több mint 353 000 beteg 639 különböző klinikai vizsgálatát értékelték a nem szteroidos gyulladáscsökkentők hatásait kutatva. Ezer gyógyszerszedő esetében évente hárommal több szívrohamot, néggyel több szívmegállást, amelyből egy halállal végződik, és egy gyomorvérzést találtak - mindannyiszor ezen orvosságok álltak a háttérben. Más szavakkal: az ezer emberre eső szívrohamok száma 8-ról 11-re emelkedett a fájdalomcsillapítók tartós, nagy dózisú szedése miatt.

"Ezerből évente három elég alacsony kockázat, ám erről a betegnek kell döntenie" - állítja a kutatást vezető Colin Baigent. "Természetesen azoknak, akik csak alkalmanként vesznek be gyógyszert például fejfájásra, nincs szüksége mérlegelésre."

A kockázatokat emeli a meglévő szívbetegség, a magas vérnyomás és emelkedett koleszterinszint, valamint a dohányzás. A betegeknek mérlegelniük kellene a rizikócsökkentést, egyes páciensek számára ez koleszterincsökkentők szedését is magában foglalná.

Nagy-Britanniában évente több mint 17 millió nem szteroidos gyulladáscsökkentőt írnak fel, ezek kétharmada ibuprofen vagy diclofenac. Egy harmadik szernek, a naproxennek a tanulmány szerint alacsonyabb a szívkockázata, egyes orvosok az egyébként is magas rizikócsoportba sorolt betegeknek írják fel. Az aszpirinhez hasonlóan megakadályozza a vérrögképződést, bár emeli a gyomorvérzés kockázatát.

"Ízületi gyulladásos betegek milliói szedik élethosszig ezeket a gyógyszereket, amelyek rendkívül hatásos fájdalomcsillapítók, tehát óriási lenne az igény hasonlóan jó hatású, ám biztonságos szerekre" - véli a brit Arthritis Research orvos-igazgatója, Alan Silman.

(forrás: MedicalOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés