hirdetés
hirdetés
2022. október. 06., csütörtök - Brúnó, Renáta.
hirdetés

Ezért nem szabad sms-ezni vezetés közben

A telefon nyomkodása vezetés közben a legrosszabb dolgok közé tartozik, amit egy sofőr csinálhat ahelyett, hogy figyelmesen nézné az utat. A legtöbb országhoz hasonlóan Magyarországon is bünteti a rendőr, ha a telefon nyomkodásán kapja a vezetőt, a büntetőpontok és a pénzbírság mellett azonban a megelőzés is nagyon fontos, ezért születtek meg az alább látható reklámok.

hirdetés

A vezetés közbeni sms-ezésnél egyébként még mindig kevésbé veszélyes, ha „csak” telefonál az illető, mert közben az utat nézi, míg egy sms küldésénél átlagosan 5 másodpercig a telefon kijelzője van a szeme előtt, ennyi idő alatt pedig, városi, 50 km/h-s sebességgel számolva, 70 métert tesz meg a jármű – valószínűleg szükségtelen ecsetelni, mennyire balesetveszélyes, ha ekkora távolságon vakon vezet valaki.

A Texting and driving safety weboldala szerint az sms-ezés 23-szor valószínűbbé teszi a balesetet, egy kutatásban megkérdezett, közúti balesetet szenvedett, 18-20 éves fiatalok 13 százaléka mondta azt, hogy üzenetet írt vagy telefonált, amikor a baj megtörtént.

A megkérdezettek köréből is látszik, hogy főleg a tinik és a fiatal felnőttek körében dívik ez a szokás, akik egyébként teljesen rosszul mérik fel a képességeiket, ugyanis 77 százalékuk magabiztos abban, hogy tud vezetés közben üzenetet írni, míg 55 százalékuk azt mondta szintén a fenti kutatásban, hogy sms-ezni határozottan könnyű vezetés közben.

Ennek fényében különösen tanulságos az alábbi belga videó, amelyben azzal etetik be a fiatalokat, hogy egy új kormányrendelet értelmében csak az autózhat a közutakon, aki képes a tesztpályán vezetve elküldeni egy sms-t, amelynek szövegét és a címzettet az oktató adja meg.

Persze nem tudjuk, hogy valóban szívatták-e a sofőröket, vagy az egész meg van rendezve, de a reklám maga nagyon hatásos, mert láthatjuk, hogy hány bóját (útra beszaladó gyereket) ütnek el, vagy épp hány kanyart képtelenek bevenni, és a tesztalanyok többsége egyáltalán nem gondolja azt, hogy sms-ezni vezetés közben gyerekjáték: „Emberek fognak emiatt meghalni” – mondja az egyik srác rendkívül éleslátóan.

Ha már kipécéztük magunknak a fiatal vezetőket, akkor folytassuk is velük, csak immár sokkal brutálisabb hangnemben - nem kell sokáig keresgélni, hogy találjunk sok ilyet.

Talán a legfrissebb, nagy port kavart reklám a hangzatos nevű National Highway Traffic Safety Administrationnek (kb. az amerikai autópálya-felügyelet) készítette a Tombras Group még áprilisban, amely egyébként az Egyesült Államokban országosan a vezetéstől elvont figyelemre való figyelemfelhívás hónapja (akinek van jobb ötlete a National Distracted Driving Awareness Monthra, az kommentben megírhatja).

Ez a reklám is arra a kutatási adatra épít, miszerint a tinik és fiatalok 70 százaléka küldött már sms-t vezetés közben, és ebben a szpotban is teljesen természetesnek veszi a sofőrlány, hogy valami fontos dologra válaszoljon a pink mobiltelefonján, aminek aztán meg is van a böjtje.

De ez a „böjt” nemcsak azt érinti, aki okozója egy gondatlanságból elkövetett balesetnek, hanem sokszor a vétlen áldozatot is - ezt mutatja be az alábbi brit szpot, amely bár 4 perces, ne tévesszen meg senkit, az elejétől a végéig a hideg rázza az embert. Ez is sms-ező fiatal sofőrrel indul, és többek között azt mutatja be, hogy az emberéletek elvesztésén túl is milyen óriási hatással jár a társadalom életében egy ilyen baleset.

És még mindig nincs vége a fiatalok ijesztgetésének, szintén az amerikai autópálya-felügyelet megbízásából készítette a The Concept Farm a Stop The Wrecks, Stop The Texts című kampányt, amelynek alant látható egyik szpotjában az az állítás, hogy nem mindenkinek kellene sms-eznie gyaloglás közben, mert roppant megalázó helyzethez tud vezetni, ha például az illető eltaknyol a lépcsőn – ezzel szemben senkinek sem lenne szabad vezetés közben sms-eznie, ahogy ezt - jelen reklámon túl - a fenti példák is alátámasztják.

Az utolsó karambolos szpot, amit megmutatunk, az Ogilvy Beijing munkája a Volkswagen számára, erről részletesen írtunk múlt héten.

Amint az látható, a készítők a nézők mobiltelefonját - legalábbis a reklám szerint - egy eszköz segítségével bemérik, majd így küldenek sms-t rájuk, és amíg ők azzal vannak elfoglalva, hogy előszedjék zsebükből, táskájukból a telefont, a vásznon addig unalmasan autókázó sofőr hirtelen egy fának hajt. A reakciókat elnézve talán kicsit jobban is sokkolhatott volna a reklám, közben viszont zseniálisan mutatja meg, hogy pontosan mi is a baj azzal, ha az út helyett a mobiljára bambul a vezető.

A Honda áprilisban jelentetett meg egy szpotot, amelyben egy sms-váltást láthatunk peregni a szemünk előtt, amiből kiderül, egyikük az autóban ül, másikuk pedig nagyon várja haza előbbit, akitől ajándékot is kapott, és nagyon tetszik neki. A folytatás kitalálható, de ugyanakkor elég ütősre sikerült.

De nemcsak az autógyártók és az állami szervek hívják fel a figyelmet az sms-ezés veszélyeire, hanem nyilvánvalóan a telefonszolgáltatók is próbálnak társadalmi célú reklámokkal hatni előfizetőikre. Az AT&T az Egyesült Államokban például évek óta kiterjedt kampányt folytat a baleset-megelőzés érdekében, ezek egyébként annyira nem erősek, inkább a celebrity-vonal miatt érdekes, kettőben is hírességekkel próbálnak hatni a fiatalságra.

A kampány lényege az, hogy meg kell fogadniuk a résztvevőknek, hogy nem sms-eznek vezetés közben, az eredményeket pedig megoszthatják barátaikkal a közösségi oldalakon keresztül, akik nyilván nagyon büszkék lesznek rájuk. Az első szpotban a Nickelodeon üdvöskéje, Victoria Justice, a másodikban pedig az újraforgatott Melrose Place két sztárja mondja el könnyed stílusban, hogy eszükbe ne jusson sms-ezni a kormány mögött.

Az AT&T harmadik, 1,5 perces szpotja pedig egy animált infografika egy 2012-es AT&T-kutatás eredményeiről, amiből rengeteg adatot megtudhatunk az sms-ező fiatalokról. Többek között kiderül: az 1200 megkérdezett 61 százaléka rá szokott pillantani vezetés közben, 43 százalékuk pedig rendszeresen ír sms-t eközben, miközben 97 százalékuk értett egyet azzal a kérdéssel, hogy a vezetés közbeni üzenetküldés veszélyes elfoglaltság.

A Gizmodo márciusi tudósítása szerint San Franciscóban egy dizájner, Brian Singer furcsa hobbit választott magának: a 101-es autópályán utazva fényképeket készít azokról, akik - szerinte - sms-eznek vezetés közben (Singer saját állítása szerint az anyósülésről fotózgat), majd ezeket feltöltötte a Texting While In Traffic című oldalára is.

Elfoglaltsága közben valószínűleg általa sem várt mértékben szabadult fel benne a gyűlölet ezen emberek iránt (akikből a képeit nézegetve tényleg rengeteg van), ugyanis saját költségén óriásplakátokat kezdett el kihelyezni szerte San Franciscóban, március végéig 11-et, amelyeken az általa fotózott emberek voltak láthatók. Singer több civil szervezet támogatását is megpróbálta megnyerni az akcióhoz, sikertelenül.

Az interneten kering évek óta egy fénykép egy autópálya mellett elhelyezett óriásplakátról, amelyen ez áll: "Texting while driving KILLS", tehát „a vezetés közbeni üzenetküldés öl", majd alatta kisebb betűkkel: For more driving tips, text "SAFETY" to 79191, azaz további vezetési ötletekért küldj egy sms-t "BIZTONSÁG" szöveggel a 79191-es számra.

A plakát sajnos első ránézésre is túlságosan nevetséges, hogy igaz legyen. A Cracked-com még 2010-ben készített egy gyűjtést a 17 legkontraproduktívabb társadalmi célú reklámról, ebben viszont felhasználók által gyártott, a tcr-eken gúnyolódó kamureklámok szerepeltek csak, ez is egy a 17 közül.

Sajnos van egy olyan érzésünk, hogy a vezetés közbeni sms-ezés ellen készített reklámok pont annyi hatást érnek el, mint az utolsóként bemutatott gúnyreklám: mindenki tudja, hogy igen könnyen tragédiába fordulhat egy rosszkor eleresztett "LOL", mégis nagyon sokan fittyet hánynak a veszélyre, és továbbra is nyomkodják a telefont nagy sebességnél.

Nyilván nem feladatunk a társadalmi edukálás, de úgy gondoljuk, hogy bármilyen tevékenység, ami elvonja a sofőr figyelmét az utakról, balesetveszélyes, és még a mostaninál is sokkal keményebben fel kellene lépni ellene, legyen szó akár a mobiltelefonálásról, akár az alkoholos befolyásoltságról. Hiszen ha a háttérben látható hölgy még egy lépcsősoron sem képes lemenni, akkor egy autóban ülve mennyi esélye van, hogy minden flottul fog menni?

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés