hirdetés
hirdetés

Az OTC-gyógyszerek befolyásolhatják a laborparamétereket

Számos vény nélkül kapható gyógyszer, köztük elsősorban az NSAID-ok, számos paraméter értékét befolyásolhatják vér- és vizeletvizsgálat során.

hirdetés

Szed valamilyen egyéb gyógyszert vagy étrend-kiegészítőt? – ezt a kérdést rendszeresen fel kellene tenni a betegeknek, mielőtt a vér- és vizelet eredményeit elemzik náluk. Ugyanis, számos patikaszer, köztük gyakran szedett OTC-gyógyszerek is jelentős változásokat okozhatnak bizonyos laborparaméterek értékeiben.

3-ból 2-en szednek rendszeresen OTC-gyógyszert vagy étrend-kiegészítőt

Európa 18 országában végeztek egy országonként 200 fős mintát felölelő kérdőíves vizsgálatot, amiből kiderült, hogy a megkérdezettek jelentős része (68 százaléka) rendszeresen szed valamilyen vény nélkül kapható gyógyszert vagy étrend-kiegészítőt.

A kérdőívet kitöltők 38 százaléka szedett vitaminokat, 34 százaléka ásványi anyagokat, 30 százaléka fogyasztott tőzegáfonyás készítményt, 17 százaléka acetilszalicilsavat és szintén 17 százaléka halolajos terméket – hogy a leggyakrabban alkalmazott készítménycsoportokat említsük.

Forrás: 123rf.com
Forrás: 123rf.com

Az orális NSAID-ok jelentősen befolyásolhatják a vér- és vizeletvizsgálat eredményeit

A vizsgálat arra is rávilágított, hogy a megkérdezettek nem minden esetben tájékoztatják a kezelőorvosukat arról, hogy milyen patikaszereket szednek a vényköteles gyógyszereik mellett. Ez a tájékoztatás számos esetben még egy esetleges vér- vagy vizeletvizsgálat kapcsán sem történik meg.

Lényeges lenne azonban tudni azt, hogy milyen egyéb gyógyszereket szed még a beteg. Az eladott dobozszámot tekintve az OTC-gyógyszerek között a nazális dekongesztánsok és a különféle nem-szteroid gyulladáscsökkentők (NSAID) vezetnek. Míg előbbieknél a laborparaméterekre kifejtett hatás elhanyagolható mértékű, addig az NSAID-ok adagolása azok értékét jelentősen módosíthatja.

Megváltozhat a vérkép, a májenzimek szintje, a vesefunkció

Az NSAID-ok által okozott okkult gasztrointesztinális vérzések vashiányos anémiát okozhatnak. NSAID-ok szedése miatt a májenzimek szintje is emelkedést mutathat. A veseműködésre is kihathatnak az NSAID-ok, különösen akkor, ha azokat egyéb hatóanyagokkal kombinációban alkalmazzák. Az NSAID + diuretikum + ACE-gátló vagy „zartán” együttes adagolása súlyos vesekárosodást válthat ki.

Diklofenák vagy ibuprofén esetében vérképzési zavarokat is leírtak, leukopénia, trombocitopénia, agranulocitózis fordulhat elő.

A paracetamol szedése – már előírásszerű adagolásban is – megemelheti a májban a transzaminázok szintjét. Emellett, a paracetamol is okozhat trombocitopéniát vagy agranulocitózist.

A hurutos köhögés kezelésében alkalmazott acetilcisztein a vizelet ketontest-tartalmát befolyásolhatja.

 

Forrás:

Clin. Chem. Lab. Med.

Dr. Budai Marianna
a szerző cikkei

(forrás: PharmaOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés