hirdetés
hirdetés

Amit nem ismerünk, attól nem félünk

A védőoltásokkal kapcsolatos tévhitek és a megtévesztő állításokra alapozott oltásellenesség egyik fő oka, hogy egyre kevésbé ismerjük a vakcinákkal megelőzhető fertőző betegségeket. A vakcináció fontosságáról és a laikusok ez irányú tájékozottságának növeléséről szóló Európai Immunizációs Hét idén is hasznos tapasztalatokkal szolgált.

hirdetés

Az elmúlt hét Európa-szerte a védőoltások fontosságáról és a laikusok ez irányú tájékozottságának növeléséről szólt: a WHO által koordinált, évről évre kiemelt figyelemmel övezett Európai Immunizációs Hét idei fő célja annak hangsúlyozása volt, hogy a vakcinákkal megelőzhető fertőző betegségekkel szembeni védettség biztosítása alapvető emberi jogunk, és a közös felelősségvállalás jegyében egyszersmind kötelességünk is.

Hazánkban az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) volt a lakossági felvilágosító tevékenység egyik zászlóvivője. A közösségi médián keresztül sok százezer emberhez eljutó üzenetek és a hozzájuk kapcsolódó reakciók ismételten felhívják a figyelmet a lakossági felvilágosító programok fontosságára: még azokban az országokban is számos tévhit él makacsul a köztudatban, ahol kiváló kötelező védőoltási program van érvényben, és az ennek köszönhető átoltottság messze kiemelkedő.

A WHO Magyarországi Irodájának hazai közösségi médiakampányát a „21 Nő az Egészségügyért” Alapítvány vezette, és olyan ismert és elismert személyiségeket nyert meg a lakossági tájékoztatásnak, mint prof. dr. Kondorosi Éva biokémikus kutató, az Európai Kutatási Tanács (ERC) alelnöke, dr. Nagy Anikó, a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet főigazgatója, továbbá D. Tóth Krisztina, Erdei Zsolt, Farkasházi Réka, Ördög Nóra és Nánási Pál.

Fotó: 123rf
Fotó: 123rf

Az idei Európai Immunizációs Hét fontos eseménye volt április 24-én a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kara – a WHO Magyarországi Irodájának együttműködő partnere – által szervezett „Nemzetközi immunizációs kerekasztal-konferencia az aktuális szakpolitikai kérdések és kihívások áttekintésére”, amelyen többek között olyan aktuális témák kerültek terítékre, mint az Egészségügyi Világszervezet és a Nemzetközi Migrációs Szervezet (IOM, International Organization for Migration) immunizálási politikája, a hazai roma népesség oltottsági helyzetének áttekintése, a hazai felsőoktatási rendszerben tanuló külföldi diákok összehangolt egészségügyi szűrési és immunizálási politikája, és ismertették egy, a Magyarországra belépő illegális migránsok vakcinázási állapotával kapcsolatos retrospektív vizsgálat első eredményeit is.

Az immunizációs kampány során a WHO Magyarországi Irodája együttműködött a Magyar Orvostanhallgatók Szövetségével, valamint a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületével is, akik egyetemeiken (Pécsett, Debrecenben és Budapesten), valamint számos budapesti középiskolában standdal, tájékoztató anyagokkal és a védőoltásokkal kapcsolatos tudást felmérő kvízjátékkal várták az érdeklődőket.

„Az Európai Immunizációs Hét nem csupán azt a célt szolgálja, hogy megemlékezzünk az elért sikerekről, hanem arra is fel akarja hívni a figyelmet, hogy milyen további lépésekre van szükség ahhoz, hogy az immunizáció terén meglévő hiányosságokat megszüntessük. Célzott cselekvésre van szükség ahhoz, hogy meghatározhassuk és kezelni tudjuk a régiónk sebezhetőségét kiváltó okokat, amelyek miatt még mindig léteznek járványok” – foglalta össze a program végső célkitűzését dr. Jakab Zsuzsanna, a WHO európai regionális igazgatója.

Az egészségügyi szakemberek felelőssége
Ahhoz, hogy az információátadás valóban hatékony legyen, és segítse a lakosság egészségértésének fejlesztését, fontos, hogy az egészségügyi szakemberek a laikusok számára könnyen érthető formában kommunikáljanak. A szemléletes és meggyőző információátadás hathatós eszközei lehetnek a jól összeállított infógrafikák. Ahhoz azonban, hogy hatékonyan szálljunk szembe a védőoltások elutasítottságát hangoztató csoportokkal, a lakossági kampányok önmagukban nem elegendők – napjaink világában kulcsfontosságú, hogy a közösségi médiák véleményvezéreit sikerüljön meggyőznünk. A védőoltási kampányok kapcsán az is fontos szempont, hogy a felelősen tervezzen a gyártó, hiszen ha a rendelkezésre álló oltóanyag-készletek nem elegendőek a megnövekedett igény kielégítésére, az megingatja az egészségügyi rendszerbe vetett bizalmat.
Dr. B. D.
a szerző cikkei

(forrás: PharmaOnline )
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés