hirdetés
hirdetés
2023. február. 07., kedd - Tódor, Rómeó.
hirdetés

A több kalcium is alig csökkenti a csonttörés rizikóját

A táplálékból történő fokozott kalcium-bevitel, illetve a kalcium-szupplementáció csak olyan kis mértékben növeli a csontsűrűséget, hogy annak a csonttörések megelőzésében játszott szerepe kérdéses.

hirdetés

A csontritkulás megelőzésére régóta javasolt napi 1000-1200 mg kalcium-bevitel több, mint a nyugati világban ténylegesen fogyasztott napi 700-900 mg. Emiatt javasolják/javasolták 50-60 évnél idősebb férfiaknak és a változókorba lépett nőknek a kalcium-pótlást.

Az utóbbi időben sokat változott a kalcium – korábban pozitív – megítélése. Míg a mérleg egyik serpenyőjében a kalcium-bevitel jelentette kismértékű csonttörés-gyakoriság csökkenés szerepel, addig a másik oldalon enyhe mellékhatások (pl. székrekedés) mérsékelt rizikójával és súlyos mellékhatások (kardiovaszkuláris események, vesekő, akut gasztrointesztinális tünetek miatti kórházba kerülés)kis rizikójával kell számolni.

 

Hiába a plusz kalcium-bevitel

Egy, a BMJ-ben frissen publikált meta-analízis szerint nincs összefüggés a kalcium szupplementáció és a csonttörések gyakorisága között. 59 randomizált elrendezésű, placebo-kontrollált vizsgálat eredményeit összegezve egy új-zélandi kutatócsoport arra jutott, hogy az 50 év feletti korosztálynál a kalcium-pótlás, történjen az akár táplálékkal való bevitellel, akár szupplementációra szolgáló készítményekkel, az ásványi csontsűrűséget (BMD; bone mineral density) mindössze 0,6-1,8 százalékkal növeli. Ez a kismértékű növekedés pedig nem jár együtt klinikailag szignifikáns mértékű csonttörési rizikó csökkenéssel, derül ki ugyanennek a kutatócsoportnak egy másik, 72 korábbi vizsgálat eredményeit kiértékelő áttekintő tanulmányából.

Úgy tűnik, az eredményeken nem változtat sokat az sem, ha a kalcium mellett D-vitamint is alkalmaznak. A kutatást vezető Bolland professzor és munkatársai véleménye szerint a csontsűrűségük miatt aggódó betegeknél nem biztos, hogy eredményre vezető a kalcium-szupplementáció.

 

Amikor jól jön a kalcium…

A meglepő eredményt nem minden korábbi irodalmi forrás támasztja alá. Egy 1992-ben megjelentetett, 3270 nő bevonásával végzett francia vizsgálat egészen más következtetésre jutott. Ez alapján a másfél éven át tartó, napi 1200 mg-os kalcium és 800 IU-s D3-vitamin-bevitel a kontroll-csoporttal összevetve a csípőtáji törések gyakoriságát 43 százalékkal, míg a nem-csigolyatáji törések gyakoriságát 32 százalékkal csökkenti. Megjegyzendő, hogy ennél a vizsgálatnál a bevont személyek átlagosan 84 éves, szociális otthonokban lakó nők voltak, akiknél a korábbi kalcium-bevitel mindössze napi 500 mg körüli volt.

Azokban az esetekben, amikor a napi kalcium-bevitel messze elmarad a javasolt értéktől, mint például a citált vizsgálatban szereplő, szociális otthonban élő, egyoldalúan táplálkozó, idős betegeknél, hatásos lehet a fokozott mértékű kalciumbevitel a csonttörések kivédésére.

(Forrás: Aerzte Zeitung)

 

Dr. B. L.
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés