hirdetés
hirdetés
2022. július. 07., csütörtök - Appolónia.
hirdetés

Az előnyök jóval felülmúlják a költségeket - állítja Nagy Károly

A patikák esetében új modell a franchise rendszer (frissítve!)

Rövid idő alatt tizennégy új gyógyszertár csatlakozott az Alma Partner Programjához. Ez az új, franchise modellben működő szisztéma kedvelt lesz az önállóan működő gyógyszertár-tulajdonosok körében ­– reméli az Alma Gyógyszertárak management cégének területi vezetője, Nagy Károly, aki korábban a telekommunikációs iparágban már dolgozott franchise rendszerrel. Tulajdonképpen lényegesebb befektetés nélküli, jól tervezhető, riportok alapján monitorozható szisztémát kínál a hálózat – ezzel az új konstrukcióval igyekeznek  fokozni a hálózat piaci jelenlétét és a már meglévő, illetve újonnan csatlakozó gyógyszertárak piaci pozícióját. 

hirdetés

– A vásárlók mit érzékelnek, mi a különbség a saját tulajdonukban lévő és az új modellben működő üzletek között?

– Reményeim szerint semmit. A cél az, hogy a hálózat valamennyi tagja egységesen  jelenjen meg és azonos színvonalon nyújtson szolgáltatást a betegek, vásárlók számára. Egyedül az a különbség, hogy egy partneri logót helyezünk el a cégtáblán, de a kiszolgálásban is ugyanúgy ISO minősítettek a franchise patikáink, ugyanazt a rendszert használják, ugyanazt a szolgáltatás csomagot kapják, mint az Alma hálózat többi tagja.

– A hírekből, elemzésekből úgy tűnik: ma nem nagy üzlet patikát venni.

–  Mi üzemeltetjük, segítjük a patikákat, és arra természetesen figyelünk, hogy az üzemeltető vállalkozás gazdasági helyzete stabil legyen. Amennyiben rákényszerülünk a gyógyszertár bezárására, hosszas mérlegelés, és több próbálkozás előzi meg a folymat elindítását. Igen, egyre rosszabb a gyógyszertárak jövedelmezősége, és ez komoly fejtörést okoz, de az talán kimondható, hogy legfőképpen a betegek és a munkavállalók azok, akik a legsúlyosabb károsultjai a gyógyszer-kiskereskedelmen végrehajtott megszorításoknak.

– Meddig terjed a tulajdonosok felelősségvállalása, betegellátás iránti elkötelezettsége?  Ha egy adott térségben csak egy gyógyszertár üzemel és tegyük fel, hogy veszteséget termel, akkor például önök – a hálózat többi tagjának nyereségéből – meddig kompenzálják az ott keletkező veszteséget?

– Szerencsére jelenleg nincs ilyen gyógyszertárunk. A tulajdonosunk, a Hungaropharma Zrt, elvárása, és célkitűzése az, hogy ne legyen veszteséges egyetlen Alma Gyógyszertár  sem. Mindezek mellett, ha mégis előfordulna ez a helyzet, természetesen a tulajdonosunkkal, az önkormányzattal, és az adott terület orvosaival is egyeztetünk, mielőtt bármit tennénk. Hiszen ez közérdeket érintő kérdés a betegellátás biztonsága mellett.

– Kíváncsi lennék rá, mit tapasztal, az egyetemen frissen végzett diplomás gyógyszerészek mennyire felkészültek a patikavezetésre?

– Úgy érezzük, hogy a jelenlegi gyógyszerészképzésben a gazdasági és vezetői ismeretek nem kapnak megfelelő súlyt, ezért a hallgatók a szükségesnél kevesebb ismerettel rendelkeznek a gyógyszertár-működtetésről, gyógyszertárvezetésről. A most végzett gyógyszerészek talán képzettebbek, mint sok évvel ezelőtt végzett társaik, ám sok gyakorlat kell ahhoz, hogy professzionálisan tudják vezetni az üzletet. Sok múlik azon is, az adott gyógyszerésznek van-e affinitása a gazdasági és vezetői feladatokhoz. Több olyan patikánk is van, amelyet tehetséges fiatal gyógyszerészek vezetnek.

– Régen a patikák árbevétele forgalomfüggő volt, bevételük nagyon jelentős része árrésén alapult. Elképzelhető, hogy kiszolgáltatott helyzetbe kerül(het)nek a gyógyszerészek, mert éppen az aktuális kormány kedvétől függ(het), hogy megkapják-e a szolgáltatási díjat, a generikus ösztönzőt, stb. Sok a pántlikázott pénz – így, ha muszáj, van mit „lehúzni” a költségvetés tervezésekor.

– Ezek az új, kiegészítő források fontosak és szükség van rájuk. De azt gondolom, hogy elismerve a gyógyszerészek szakmai elkötelezettségét, azt azért nem árt tisztázni: a gyógyszertár is egy speciális termékkört forgalmazó gazdasági alapon működő  egység, az értékesítés alapján befolyt árrésből fedezi a működtetés költségeit.  A gyógyszerár-támogatási rendszer miatt a gyógyszertár eredményessége nagymértékben függ attól, hogy mennyi az OTC, illetve a egyéb termékek aránya. Árrésben is 4-5 százalék különbség is lehet a patikák között és ez egy átlagos, mondjuk húsz millió forint forgalmú patikánál akár havi egymillió forintot is jelent, ami több embernek a bére. Nem állítom, hogy nincsenek olyan patikák, amelyek nagy múltra tekintenek vissza, forgalom szempontjából jó helyen vannak, irigylésre méltóan jövedelmeznek. De ma az üzletek többségénél nagyon komoly kihívást jelent a pozitív üzemi eredmény elérése . Jelenleg 2400 gyógyszertár van Magyarországon, ha ez a tendencia folytatódik, könnyen előfordulhat, hogy 2000 alá süllyed ez a szám egy-két éven belül. Azért számolni kell azzal is, hogy ez az ellátás színvonalának rovására mehet, ha a bezárások nem a területileg indokolt helyeken mennek végbe.

– Miért gondoltak arra, hogy ilyen szisztémával bővítik a hálózatukat?

– Én hiszek a franchise-ban, ez a jövő. Nyugaton, Németországtól kezdve Amerikán át a patikák elég jelentős része így működik. A rendszer magában hordozza mindazokat az előnyöket, amiket egy gyógyszertár megkaphat ahhoz, hogy gazdaságosabban működjön és mindazokat a háttértámogatásokat, amelyekre szüksége lehet. Ugyanakkor a tulajdonos megtartja a tulajdonrészét, élvezi az előnyöket, bizonyos kötelezettségek vállalása mellett, amelyek a központi szolgáltatások nyújtásához szükségesek. Vagyis a modell közvetlen kereskedelmi, gazdálkodási és marketing előnyöket hoz, ám cserébe vannak olyan feltételek, amelyek szerint működtetnie kell a patikát: egységes arculat, központi akciókban való részvétel, ISO minősítés.

– Mennyibe kerül ez ma egy gyógyszerésznek? Hogyan léphet valaki a rendszerbe?

Mit kell tudni a Magyar Gyógyszerész Tulajdonú Patikákról? 
A beszerzési társulás valóban jóval lazább törekvés, elsősorban Magyarországon ilyen a Szimpatika és a Gyöngy patika rendszere , melyeket a Phoenix és a Hungaropharma, mint Nagykerek indítottak. Ezek mind nagyker-kisker közti hűségprogramok, melyek elkötelezettséget kívánnak meg a patika részéről valamely nagyker felé. Feltehetően ez is volt az illető nagykerek elsődleges célja. A cikkben megemlített M.GY.T.P. hálózat már alakulása pillanatától deklaráltan független szerveződésként kezdte meg a munkáját. Kiemelt partnerként  nem áll mögötte semelyik nagyker így a termékforgalmazási láncolatban elsősorban a gyártói egyességekre és a kisker értékesítésre koncentrál.  2010 óta Franchise formában működik a tagok franchise szerződéses jogviszonyban állnak a MAGYAR Patikák hálózatát működtető Kft-vel  –mint Franchise tulajdonossal. A már korábban is meglevő arculatot pedig 2013 szeptemberétől erősíti a Magyar Patikák tagpatikáinál.

– A válasz előtt tisztázni kell, mi a különbség a beszerzési társulás és a franchise modell között, ugyanis nagyon-nagy az eltérés. A beszerzési társulás jóval lazább együttműködés, ott nincs ennyi központi támogatás, minimális az arculati/megjelenési kötelezettség, van pár akciós termék havonta, amit muszáj forgalmazni, és amire központilag meghatározott akciós árakat alkalmaznak. Ehhez adott esetben néha mennyiségi volument is vállalni kell azért, hogy az akciós kedvezményt megkapják a gyártótól. Ezen túlmenően esetleg egy-két kiegészítő szolgáltatást nyújt még a hálózati központ vagy a beszerzési társulást koordináló cég. Így működik a Magyar Gyógyszerész Tulajdonú Patikák (MGYTP) szövetsége, a Szimpatika, és tulajdonképpen, ha leegyszerűsítem, a Gyöngy is ilyen – ezek Magyarországon az ismert beszerzési társulások. Franchise rendszere egyelőre csak az Almának és a Benu-nak van.  (Kiegészítő, helyesbítő információt a „Mit kell tudni a Magyar Gyógyszerész Tulajdonú Patikákról" című keretes cikkünkben olvashatnak – megjegyz. a szerk.) A rendszer működtetőjétől függ, hogy van-e belépési díj, vagy nincs. Van egy havi royalty díjnak nevezett összeg, ami vagy valamilyen mérőszámhoz köthető és változó, vagy pedig fix összeg. A marketing tevékenység az alapdíjon felül további tételt jelenthet, de a gyógyszertár tulajdonosának szemléletétől, üzleti filozófiájától függ, hogy kíván-e élni vele. Programunkban a pluszban hozott gyártói kedvezményeket osztjuk fel bizonyos arányok alapján. Ezek nagy része a gyógyszerésznél marad, kisebbik részét royalty díjban befizeti nekünk, nagyjából háromnegyed-egynegyed arányban, de ezt tulajdonképpen mi keressük meg neki, azzal hogy az Alma hálózat tagjaként szerzi be a készítményeket. Az így realizált előnyök egy életképes méretű gyógyszertár esetében jóval felülmúlják a költségeket. Az eddigi tapasztalatok kivétel nélkül ezt mutatják.

– Mivel kell kalkulálnia a patikusnak, például van belépési díj?

– Nálunk nincsen. Nem kell nagyobb beruházás, nem kell jelentősen átalakítani az officinát, nem kell új bútorokat venni. Az alapvető marketing arculatnak kell megfelelni, ennek kialakítását mi helyileg vállaljuk – ezt tartalmazza az általunk kínált csomag – az amúgy is vállalható mértékű költségek egy részét a royalty díj fedezi is. Jelenleg tizennégy patikánál tartunk nagyjából fél év alatt. Azt gondolom, hogy átgondolt, megfontolt növekedésnek köszönhetően ez jó szám, de még szeretnénk fejlődni. Bő egy-másfél év alatt a mostani hálózatszámot meg szeretnénk duplázni. Összességében 200 gyógyszertár a cél, de ennél többet nem érdemes, mert ennyi kezelhető még gazdaságosan. Az eredményeket központilag elemezzük. Minden patikánk be van kötve a központi adatbankba. A gyógyszertári rendszer online adatlekérésen alapuló kontrolling rendszer alapján működik, ami a patikáknak is jó, hiszen ők napra készen el vannak látva riportokkal, amelyekből a készletértékre, forgási sebességre, az egyes termékcsoportok arányára vonatkozóan rengeteg információt lehet kinyerni. Mindez a gyártóknak is jó, mert egy országos lefedettségű hálózatról kapnak napra kész online információkat, amelyekkel azonnal mérhetővé válik számukra, hogy akciójuk mennyire volt sikeres. A termékforgalmazónak nem kell óriási pénzt invesztálnia, hogy a látogatói végigjárják az ország összes patikáját egy akció miatt: számára adott a garancia, hogy minden Alma Gyógyszertárban ugyanazon standard szerint, ugyanúgy végrehajtják az akciót. A gyártónak ez nagyon nagy érték, és ezért hajlandó nagyobb kedvezményeket adni.

Tinnyei Mária
a szerző cikkei

(forrás: PharmaOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés