hirdetés
hirdetés

A különadók csökkentéséért lobbiznak

Magas adókat fizet a gyógyszeripar, miközben egész Európában nálunk az egyik legalacsonyabb a gyógyszerek ára, mondta a Világgazdaságnak Holchacker Péter, az AIPM elnöke.

hirdetés

Az utóbbi években mennyi innovatív eljárással találkozhattak a magyar betegek?

A 2016 novemberében befogadott 15 nagy értékű onkológiai terápia 2017 első negyedévében vált ténylegesen elérhetővé a magyar betegek számára a tételes kórházi finanszírozás keretei között. 2017 során néhány olyan új gyógyszert fogadtak be a patikai gyógyszerkasszába, amelyek sem jogszabály-módosítással, sem pedig extra forrásigénnyel nem rendelkeztek, és többnyire a terápiás palettát szélesítik. Jelentős befogadási döntések tavaly sem a tételes kórházi, sem pedig a patikai gyógyszerkasszában nem születtek, és mint már említettem, a jelenleg zajló befogadási tárgyalások is igen lassan haladnak.
Magyarországon majdnem négy év kell ahhoz, hogy a betegek számára elérhetővé váljon egy innovatív eljárás vagy gyógyszer.

Miért ennyire hosszadalmas a folyamat?

A magyar ártámogatási/befogadási rendszer alapvetően egy nagyon komplex értékelési metódusra épül. Az egészség-gazdaságtani megfontolásokon túl az úgynevezett büdzséhatás is igen fontos tényező a döntések során. Az AIPM által képviselt gyógyszerek azonban olyan új készítmények, melyek jelentős terápiás előnnyel rendelkeznek, ugyanakkor, éppen újdonságuk miatt, többnyire költségvetési hatást is generálnak. Ahhoz, hogy a NEAK ezen terápiákat finanszírozni tudja, szükséges az Emberi Erőforrások Minisztériumának és a Nemzetgazdasági Minisztériumnak az együttes jóváhagyása, ennek kapcsán az Emmi elsősorban szakmai, míg az NGM a pénzügyi kereteket alakítja ki.

Egy innovatív terápia tényleges támogatásáig azonban így akár évek is eltelhetnek, ami elsősorban annak tudható be, hogy az elbírálás első, körülbelül 90-100 napos szakaszát követően, miután a NEAK felterjeszti javaslatát az Emmi felé, nincsenek további, jogszabályban meghatározott döntéshozatali határidők. Így, bár az adott készítmények betegek számára előnyös volta nem kérdőjeleződik meg, és az ellátórendszer egésze számára is kimutatható a jótékony hatás, az Emmi és az NGM addig folytathat egyeztetéseket a jóváhagyás érdekében, amíg azt bármi miatt indokoltnak látja. Ráadásul ha a gyógyszer olyan kórházi termék, amelyet a NEAK közbeszerzés keretében vásárol meg a betegek részére, a folyamat még hosszabb, hiszen a közbeszerzési eljárás természeténél fogva akár több hónapig is tarthat, a sikeres befogadási eljárás lezárultát követően is.

Továbbra is magas adókkal sújtják az innovatív gyógyszergyártókat. Mekkora adóteherrel lennének elégedettek?

Sajnos kevesen vannak tisztában azzal, hogy Magyarországon a gyógyszeripar a második legtöbb szektorális különadót fizető iparág. Nagyobb nemzetgazdasági súlyú ágazatok különadó-terhelése az elmúlt időszakban lényegesen csökkent, míg a gyógyszeripari adók összege jelentősen és folyamatosan emelkedett az elmúlt tíz évben. Beszédes, hogy míg a gyógyszerkassza érdemben nem változott a 2006-os szinthez képest, addig az iparági terhek mértéke 5 százalékról mintegy 20 százalékra emelkedtek. Ezen adókat a gyógyszeripar ráadásul egy bonyolult rendszerben, több adónemen keresztül, különböző százalékos szinteken fizeti meg – miközben egész Európában Magyarországon az egyik legalacsonyabb a gyógyszerek ára. Hosszú távon ez semmiképp nem gazdasági befektetésekre ösztönző környezet. Ezért valóban célunk a gyógyszeripari különadók szintjének csökkentése, ezt már jeleztünk is az illetékes minisztériumoknak.

A teljes interjút a Világgazdaság közli.

(forrás: Világgazdaság)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés