hirdetés
hirdetés
2020. március. 29., vasárnap - Auguszta.
hirdetés

Richter Anna Díj: izgalmas ötletek, áttörő projekttervek

A Richter Anna Díj első évadának sikere nyomán a Richter Gedeon Nyrt. újra meghirdeti egyedülálló pályázatát. A díjra idén is több száz projektet neveztek az oktatás, az egészségügy és a gyógyszerészet területén fejleszteni vágyó lelkes csapatok.

hirdetés

A meghirdetett négy kategória győzteseit a zsűri választja ki, de március 8-ig a www.richterannadij.hu oldalon elindult szavazással a közönségdíj sorsa a voksolók kezében van. A projekteket bemutató videók és a pályázatokat bemutató anyagok elérhetők a fenti honlapon, ugyanakkor a következő hetekben részletesen is bemutatjuk az egyes kategóriákat, és a döntőbe jutott csapatokat.

A pedagógus kategória három döntős projektterve a Díj szellemiségéhez híven az innovációt, a színvonalas oktatást, a környezet védelmét és az egyén testi-lelki egészségét helyezi előtérbe. Pályázatukkal kapcsolatban néhány kulisszatitkot is elárultak a döntős csapatok.

A Fenntartható Jövőkép(p) projekt kidolgozása közben számos aspektusból megvizsgálták a csapattagok a tervezett tananyag tartalmát. Azt látták, hogy a környezettudatossággal kapcsolatban ritkán említjük az idő fogalmát, pedig nem túlzás azt állítani, hogy az idő az egyik legfontosabb kulcs Földünk egészségének, és a felnövekvő generáció edukációjának kérdéseit tárgyalva. Ezt a szemléletet mutatja arc poetica-juk is, miszerint szemét nem létezik, csak a hulladék, aminek még nincs kitalálva az utóélete.

„A keletkezés, kitermelés, gyártás hosszú időspirálja, ahol minden órához hatalmas nyersanyag-felhasználás és energiabevitel tartozik, szemben áll az akár pár perces használattal, melynek középpontjában az ember áll, aki úgy gondolja magáról, hogy ideje és erőforrásai végtelenek Jövőnk érdekében elengedhetetlen, hogy az újrahasznosítás jelentősége mellett a fogyasztás mérséklésének fontosságát is megtanítsuk a fiataloknak” – mondja Papp Helga, a csoport vezetője. A csapat saját felelősségének érzi ezt az edukációt, és a tervezett 5 animációs kisfilmmel eszközt szeretne adni kezükbe, hogy a változás szükségessége, és természetessége ne legyen többé kérdés számukra.

 Mit lehet kezdeni az egyetemi évek alatt jelentkező pszichés és szomatikus tünetekkel? Nem is gondolnánk, hogy a stressz hatására a gyomorsav termelés fokozódik, a feszített időbeosztás pedig hozzájárul az egészségtelen étkezéshez. Ez csupán néhány példa abból a sokféle rizikófaktorból, mellyel számolnia kell az egyetemistáknak. Boross Katalin a Selftime applikáció projektterv ötletgazdája elmondta, hogy az orvostanhallgatók körében végzett kutatás kimutatta, hogy a rezidensek egyharmada depressziós tünetektől szenved, az orvosnők körében a újonnan diagnosztizált depressziós esetek száma 39%-ra tehető, az átlag életkoruk pedig 10 évvel rövidebb, mint a magyar lakosságé. Az orvosok körében a balesetek után a második leggyakoribb halálok az öngyilkosság. A testi tünetek, betegségek tényét a nagy nyomás alatt jellemzően inkább elhallgatják, titkolják az érintettek. Katalin e megdöbbentő adatok ismeretében keresett olyan programozót, akivel egy a hallgatók segítségére szolgáló applikációt tervezhetnek. Így alkotnak most már egy csapatot Kovács Ádámmal, akivel közösen tervezett app fő feladata adott paraméterek alapján a stresszszint mérése, illetve megoldás nyújtása annak csökkentésére. Ezek mellett hiteles információkkal, stresszkezelő funkcióval és az egészséges életmóddal összefüggő tanácsokkal látná el a felhasználókat. A vizsgaidőpontok, dolgozatok időpontjának betáplálásával az applikáció a stresszszint alapján figyelmeztetné a tanulókat, ha ideje van a pihenésnek, testmozgásnak vagy a lazításnak. Mindez kiegészül az őket biztató-támogató üzenetek küldésével.

 A Khan Academy a világ egyik legjobb, indai és amerikai gyökerű tanulási oldala, mely több, mint 10 évvel ezelőtti indulása után hamar meghódította a világot. Születése mögött egy családi történet húzódik. Salman Khan unokahúgának korrepetálása először csak a közeli ismerősök, rokonok figyelmét keltette fel. Az online beszélgetésekhez egyre többen csatlakoztak, így jött az ötlet, hogy videómegosztóra tölti fel a tananyagot, a kisfilmeknek pedig rövid időn belül igen magas nézettsége lett. A ma már világszerte nagy népszerűségnek örvendő ingyenesen hozzáférhető tudásbankot 2 évvel ezelőtt kezdte dr. Lovas Eszter és csapata önkéntes munkával lefordítani magyarra. A Természettudomány határok nélkül oldala nem csupán tudásanyagot, hanem élménytanulást is kínál a gyerekeknek. A regisztrált felhasználókat játékos feladatokkal és pontgyűjtéssel motiválja. A tanárok és szülők számára is remekül használható oldal magyar változata 53 lefordított szöveges tananyaggal és 93 magyar feliratos videóval bővülne a Díj segítségével.

 A pedagógus kategória döntősei közül egy projektterv kerül díjazásra a zsűri választása alapján. A legjobbnak ítélt pályázat 4 millió forint támogatásban részesül, melyet a győztes csapat a projektjének megvalósítására fordíthat. A közönségdíj sorsa a szavazók kezében van. Március 8-ig lehet megtekinteni a csapatok és projektek bemutatkozását a www.richterannadij.hu oldalon, ahol a nagyközönség szavazhat kedvenceire, és a szavazók részt vehetnek a Richter Anna Díj nyereményjátékán. Érdemes követni a Díj Facebook oldalát, ahol folyamatosan érdekes információk olvashatók és a döntős projektekhez kapcsolódó játékokban is részt lehet venni.

Március 19-én ünnepélyes gála keretében derül fény a boldog döntősök kilétére, és velük együtt örülhetünk annak, hogy a Richternek köszönhetően mindenki életére ható, fantasztikus innovatív ötletek valósulnak meg.

Szavazzanak és kövessék híreinket, hisz az egészségügy és az oktatás fejlődése nem csupán a Richter, hanem mindannyiunk szívügye!

(forrás: Richter Gedeon Nyrt.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés